۸۰درصد افزایش قیمت کاغذ ناشی از جو روانی است/ ناشران کمک آموزشی کاغذ داخلی مصرف کنند

محمد متولی ناشر و از واردکنندگان کاغذ معتقد است که ۸۰ درصد افزایش قیمت در بازار کاغذ ناشی از جو روانی است که باید توسط دولت مدیریت شود.

محمد متولی از واردکنندگان کاغذ با اشاره به وضعیت بازار کاغذ و تایید ارز های تخصیصی برای واردات گفت: روند تخصیص ارز برای واردات همچنان به مانند سابق بوده و تخصیصی داده نشده است، البته هنوز با مشکل کمبود کاغذ مواجه نشده ایم چون ناشران تولید چندانی ندارند.
وی با اشاره به اینکه آیا برای واردات کاغذ دولتی نیز ارز اختصاص داده نمی شود ، گفت: قرار بود در سال جاری نیز همچنان کاغذ با ارز دولتی در اختیار وزارت ارشاد قرار بگیرد ، اما امسال هنوز این اتفاق به جریان نیفتاده است ، روز گذشته که با رئیس تعاونی ناشران آشنا که تخصیص کاغذ را بر عهده دارد ، صحبت می کردم، گفت که قرار است پرداخت شود، اما اینکه چه زمانی باشد را نمی دانم.
وی گفت: ما نزدیک به 4 ماه است که ثبت سفارش کرده ایم، ولی هنوز ارز اختصاص نیافته است، با اینکه چندین بار نوع ارز را نیز تغییر دادیم.
متولی با اشاره به مشکلاتی که برای خرید کاغذ از کشورهای خارجی پیش آمده است گفت: کرونا موجب شد که کشورهای مختلف از تولید باز بمانند ، از سوی دیگر در دنیا نیز سطح مصرف کاهش یافته است، اما مشکل ما اکنون بیشتر عدم اختصاص ارز است تا دسترسی به کاغذ.
مدیر انتشارات هوپا افزود: 80 درصد فضای بازار کاغذ متاثر از فضای روانی است، اینکه به صورت ناگهانی افزایش قیمت اتفاق می افتد، ناشی از فضای روانی بازار است، تاجران کاغذ اکنون احساس می کنند که به جای کاغذ ارز در اختیار دارند و چون وقتی این کاغذ را بفروشند ، جایگزین کردن آن دشوار است، تلاطم در بازار ایجاد می کنند.