۶۷ درصد کاغذ کتاب‌های دانش‌آموزی در داخل کشور تامین می‌شود

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا؛ مونا ابروفراخ در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب تهران، در غرفه مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری حضور یافت و به پرسش‌ها و دغدغه‌های مخاطبان پاسخ داد.

ابروفراخ در این بازدید اظهار داشت: یکی از اتفاقاهای خوب، حضور موثر، اثرگذار و ارتباط مستقیم با مراجعان است که با همت مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری فراهم شد و توانستیم پاسخگوی مراجعان در این حوزه باشیم.

وی یکی از ویژگی های این دوره از نمایشگاه را حضور نشریات و چاپخانه ها پس از ۲ سال عنوان کرد و افزود: امسال به همت همه متولیان امر واحدهای تولیدی و از برنامه های وزارت صمت تأمین ۶۷ درصد کاغذ کتب دانش آموزی از داخل کشور بوده که این مهم رقم خورد و برنامه آینده نزدیک این وزارتخانه تأمین ۱۰۰ درصدی کاغذ کتب دانش‌آموزی و بخشی از حوزه نشر از داخل کشور است.

مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت افزار یکی از موضوعات قابل توجه و پیگیری وزارت صمت را ورود واحدهای جدید در حوزه تولید کاغذ تحریر برای تامین بخش زیادی از کاغذ مرتبط با حوزه نشر و چاپ کشور دانست و گفت: با توجه به وجود ذخایر منابع آبی در کشور، تأمین ماده اولیه از مواردی بود که نیاز به پیگیری جدی داشت و در این رابطه برنامه ریزی لازم انجام شد که بر این اساس تا ۲ سال آینده بخش مهم کاغذ کشور در داخل تأمین خواهد شد.

ابروفراخ با اشاره به اینکه این طرح در جنوب کشور با ظرفیت ۱۵۰ هزار تُن از امسال آغاز شده تا بتوانیم به زودی وارد مدار شویم، تصریح کرد: واحدهای دیگری را در سراسر کشور در دست برنامه ریزی داریم که بخشی به طور بازیافتی در حال فعالیت هستند و تلاش می شود با افزایش کیفیت و فناوری های جدید کاغذ با کیفیت در کشور تولید کنیم.

وی ذکر چند نکته درباره قیمت تمام شده کتب و نشر را ضروری دانست و گفت: بخشی از این مساله منوط به قیمت تمام شده مواد اولیه است و سایر هزینه ها مرتبط با پردازش و رسید محصول آن است تا اثر گذاری ویژه داشته باشد.

مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت افزار به نقش ناوگان چاپ در کیفیت چاپ کتاب اشاره کرد و گفت: اکنون بخش اعظم مشکلات، مربوط به فرسودگی ماشین های چاپ است که باید در دستور کار قرار گیرد.

ابروفراخ تاکید کرد که با توجه به همکاری های خوبی که متولیان چاپ در کشور دارند امید می رود با برنامه‌ریزی مناسب و اصلاح فرسودگی ماشین آلات بتوانیم اتفاق‌های خوبی را برای کاهش قیمت کتاب رقم بزنیم.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از ۲۰ اردیبهشت آغاز به کار کرده امروز ۳۰ اردیبهشت در مصلای امام خمینی (ره) به کار خود پایان می دهد.