۳۵ میلیون اصله نهال برای اجرای طرح ملی توسعه زراعت چوب نیاز است

رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع گفت: برای توسعه سالانه ۳۲ هزار هکتار زراعت چوب باید نزدیک به ۳۵ میلیون اصله نهال تولید و در اختیار زارعان قرار گیرد.

 

به گزارش روز شنبه وزارت جهاد کشاورزی، « عادل جلیلی » افزود: برای تامین سالانه ۳۵ میلیون نهال، موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور نیز باید هر سال حدود ۴۰ میلیون قلمه صنوبر با توجه به احتمال افت ۱۰ تا ۱۵ در صدی آن، در ایستگاه های تحقیقاتی تولید کند و برای تبدیل به نهال در اختیار نهالستان های بخش خصوصی قرار دهد.
وی با بیان این که برای زراعت چوب در هر هکتار باید حداقل یک هزارو ۱۰۰ نهال کاشته شود، اظهارداشت: سال گذشته ۵.۵ میلیون قلمه صنوبر تولید و توزیع کردیم و این میزان تولید باید همزمان با توسعه طرح زراعت چوب افزایش یابد.
رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع خاطر نشان کرد: ما هر سال ۴۰ تا ۴۵ هکتار از اراضی ایستگاه های تحقیقاتی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع را به تولید قلمه صنوبر اختصاص می دهیم.
وی درباره موضع موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع در مورد استفاده از گونه پالونیا در زراعت چوب که این روزها گونه چینی آن برای فروش در اینترنت تبلیغ می شود، گفت: این موسسه تحقیقاتی به طور رسمی مخالفت خود را با استفاده از گونه پالونیا در زراعت چوب به سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور و سازمان حفظ نباتات اعلام کرده است.
جلیلی پایین بودن کیفیت و سبک بودن چوب گونه پالونیا، عدم شناخت رفتار اکولوژی این گونه و احتمال مهاجم بودن آن و همچنین حساسیت آن نسبت به آبیاری را از دلایل مخالفت این موسسه تحقیقاتی با زراعت گونه پالونیا در اراضی کشور نام برد.
وی اضافه کرد: گونه های خارجی قبل از کشت در ایستگاه های تحقیقاتی در یک دوره زمانی تعریف شده به لحاظ سازگاری با محیط و رفتار اکولوژی بررسی و از نظر کیفیت و اقتصادی بودن با سایر گونه ها مقایسه می شوند و گونه پالونیا این مراحل و فرآیند را در موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع طی نکرده است.
ارائه کمک های علمی و فنی برای زراعت صنوبر
رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع به زارعان و علاقمندان به سرمایه گذاری در زراعت چوب توصیه کرد به وِیژه در منطق شمال و شمال غرب ایران از ارقام پر محصول صنوبر که توسط این موسسه تولید می شود، استفاده کنند.
وی اظهارداشت: موسسه تحققیات جنگل ها و مراتع کشور، کمک های علمی و فنی در زمینه کشت و نگهداری نهال های صنوبر را به زارعان ارائه می دهد.
جلیلی در مورد زراعت چوب در اراضی شیبدار گفت: در زمینه کشت چوب، گرایش ما بیشتر به مستثنیات مردم است، اما اگر جایی باشد که زراعت چوب به جلوگیری از فرسایش خاک کمک کند، می توان روی آن کار کرد.
کنترل فرسایش خاک در اراضی شیبدار با گیاهان دارویی
رییس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع افزود: موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع مخالف کشت گیاهان یکساله در اراضی با شیب بالای ۱۲ درصد است، زیرا موجب فرسایش آبی و بروز سیلاب ها و کانون های ریزگرد می شود.
جلیلی با بیان این که اراضی با شیب بالای ۱۲ درصد به فرسایش خاک حساس هستند و کشاورزی در آن اراضی اقتصادی نیست، اظهارداشت: اگر بخواهیم در این اراضی کشت انجام دهیم باید به طرف گیاهان دارویی و گیاهان علفی مرتعی که ریشه هایشان در خاک عمیق تر می شوند و فرسایش خاک را کنترل می کنند، حرکت کنیم.
به گزارش ایرنا، طبق گزارش ها با زراعت چوب در سطح ۳۲۰ هزار هکتار اراضی مستعد ایران امکان تامین ۸۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز صنایع  چوب و کاغذ کشور را دارد.