یک ناشر: کاغذ ثبت‌نام کردیم، ندادند/ بیش‌تر کتابدارها آدم‌های بی‌حالی هستند!

یک ناشر گفت: کتابدارهای ما اکثراً بی‌حال هستند! خیلی کم پیش می‌آید اهل فعالیت و معرفی کتاب باشند. وقتی شما کتابخانه‌ را تبلیغ کنید، کتاب جدید نیاز دارید. وقتی کتاب جدید احتیاج شد، نهاد کتابخانه‌ها موظف است برای شما تأمین کند.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، انتشارات نسیما از سال ۱۳۸۶ کار خود را آغاز کرد. اول با این رویکرد که آثاری را که ترجمه می‌کند، خودش منتشر کند، وارد فضای نشر شد، اما کم کم رویکرد تغییر کرد و در حال حاضر در حوزه‌های دینی و علوم انسانی فعالیت می‌کند.

این ناشر از همان اولین تأسیس در نمایشگاه کتاب تهران حاضر بود، دو سال ناشر مشترک با انتشارات «مُنادی تربیت» و پنج‌ ـ شش سال با نشر«قو» در نمایشگاه شرکت کرد و از آن به بعد، به‌صورت مستقل غرفه داشت.

با «کتایون رجبی‌راد» مدیر انتشارات نسیما حرف زدیم تا از مسیر ورود تا فعالیت امروز این ناشر در عرصه نشر را جویا شویم. آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح این مصاحبه است:

 

* در چه حوزه‌هایی فعالیت می‌کنید و تاکنون چند اثر منتشر کرده‌اید؟

به‌طور کلی در حوزه‌های دینی و علوم انسانی فعالیت می‌کنیم که این‌ها در شاخه‌های مختلف به حوزه‌های روان‌شناسی، داستان و شعر با زمینه‌های مذهبی می‌رسند و زمینه فعالیت ما را تشکیل می‌دهد. بخش کتاب‌های آموزشی هم داریم که هنوز به زمان بیش‌تری نیاز است که کار پیش رود. اکثر کارهای ما تألیفی هستند و چون روند تولید کار تألیفی با وسواس و دقت زیادی انجام می‌شود، روند کُندی را به نسبت دیگر ناشرانی که همزمان با ما وارد عرصه نشر شدند، سپری کردیم.

سعی ما بر این بوده که آثار، تألیفی باشند و با توجه به نیازسنجی انجام‌شده، به تناسب نوجوان و جوان آثاری را تولید کنیم. تاکنون حدود ۴۰ اثر منتشر کرده‌ایم.

* آثار مهم و کارویژه انتشارات نسیما در سال جاری چیست؟

«می‌خواهم عاشق شوم، اجازه هست؟» به قلم حسین اسکندری و ساجده عرب‌سرخی و «نامه‌نگاری پدر و دختری» است که ۶ ماه طول کشیده است. در این کتاب، پدر به عنوان یک روان‌شناس و با اندیشه‌های سنتی با یک دختر امروزی مواجه می‌شود و نمی‌داند با او چطور رفتار کند. این نامه‌ها در راستای حل مشکلات جوانان است. این دو نفر در قالب نامه و با گفت‌وگو با یکدیگر، راهکار ارائه می‌کنند. این کتاب اتفاق خوبی را رقم زده است و مخاطبان از آن استفاده کرده‌اند؛ به‌خصوص در مدارس و به‌عنوان راه‌حل برای اصلاح روابط والدین با فرزندان. این یک مجموعه هفت جلدی است که در قالب گفت‌وگو در حوزه دین تبیین شده است. حتی یک زرتشتی این کتاب را خوانده و از آن استفاده کرده است.

یک مجموعه دیگر با عنوان «عقیق» به قلم سیدمحمد سادات اخوی منتشر کرده‌ایم که یک مجموعه مصور برای بزرگسالان است. تصاویرش هم کار آقای سعید بهزاد است که دارای مفاهیم مستقلی هستند. آقای بهزاد به ساده‌ترین شکل، مفاهیم عمیق و کاملی را به مخاطب منتقل می‌کند. ما تنها ناشری هستیم که از آقای بهزاد کتاب منتشر کرده‌ایم.

مجموعه‌ای را به کمک فرزندان آقای جواد محقق و کارشناسی مذهبی آقای محمدرضا زائری تهیه کردیم. پیشنهاد این کار از طرف بنده بود؛ مبنی بر اینکه وقتی یک نفر در دهه اول محرم روضه می‌رود، نمی‌داند که این شب متعلق به کدام شهید است و باید تا زمانی که سخنران یا مداح اعلام کند، صبر کند. آقای حامد محقق این اثر را برای نوجوانان نوشته و آقای صلواتیان هم کار تصویرگری آن را انجام داده است. این کتاب با عنوان «از کوفه تا کربلا» در ۱۰ مجلس برای ۱۰ شب اول محرم در دسترس عموم قرار گرفته است. کتاب «ده قدم، ده نام» را آقای سجاد محقق نوشته و برای بزرگسال آماده کرده است.

یک کار دیگر هم با عنوان «یک، دو، سه، چهار» کار خانم وجیهه سامانی و با محوریت دفاع مقدس تولید شده است.

 

* به نظر شما آیا نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند خلأ نمایشگاه بین‌المللی کتاب را پوشش دهد؟

اصلاً. در نمایشگاه مجازی کسانی موفق‌تر هستند که کار با تکنولوژی را بهتر بلد باشند. الان ناشرانی را می‌شناسم که هنوز با تکنولوژی آشنا نیستند؛ یا امکاناتش را ندارند یا نمی‌توانند محتوای مناسبی برای فروشگاه مجازی‌شان تولید کنند.

اکنون به‌ خاطر کرونا یک عده مجبور شده‌اند کارهایی را انجام دهند؛ اما به‌نظر من آن تأثیری که گفت‌وگوی رودررو با مخاطب دارد، فضای مجازی ندارد. در نمایشگاه مجازی این امکان وجود ندارد که ما مخاطب را ببینیم و با توجه به سن و نیازش به او کتاب معرفی کنیم. اینکه من بتوانم با مخاطب حرف بزنم، قطعاً موثرتر است تا نمایشگاه مجازی. یک نفر می‌گفت آدم‌ها جنس شما را نمی‌خرند. داستانی را که برای آن جنس تعریف می‌کنید، می‌خرند. تجربه زیستی من می‌گوید که فلان داستان به درد فلان فرد یا فلان شخصیت می‌خورد. وقتی من بتوانم این داستان را به تناسب افراد بیان کنم و بگویم این کتاب را چطور استفاده کن که به کارَت بیاید. این امکان در فروشگاه مجازی وجود ندارد. در فضای مجازی فقط یک یادداشت می‌گذاریم و می‌گوییم این کتاب به‌درد فلانی می‌خورد. چند نفر که کتاب به‌کارشان نمی‌آید، می‌آیند و کامنت نامناسب می‌گذارند. این شاید روند فروش کتاب را کُند کند؛ اما این کامنت‌ها باعث شهرت کتاب می‌شود.

در فضای مجازی فقط یک یادداشت می‌گذاریم و نهایتاً می‌گوییم این کتاب به درد فلان سن، شخصیت، شغل و… می‌خورد.

 

*حمایت‌های دولت و ارشاد در دوره کرونا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا توانسته است مشکلات به وجود آمده را حل و فصل کند؟

اگر همین یک وام چند ده میلیونی باشد که به جایی نمی‌رسد! ما اگر بخواهیم چهار کتاب چاپ کنیم، همین ۸۰ میلیون تومان تمام می‌شود. دولت اگر واقعاً می‌خواهد حمایت کند، باید کتابخانه‌های عمومی را فعال کند. آدمی که می‌خواهد کتاب بخرد، خیلی باید لاکچری باشد یا شاید هم خیلی حساس به فیزیک کتاب، تا بتواند کتاب بخرد. کتابخانه‌های عمومی باید فعال شوند و مردم ترغیب شوند به کتاب گرفتن از کتابخانه‌ها. کتابخانه‌ای در ایوانکی وجود دارد که بسیار فعال است و هر کتاب جدیدی را که وارد بازار می‌شود، به سرعت تهیه می‌کنند و در کتابخانه‌شان قرار می‌دهند. ولی کتابدارهای ما اکثراً بی‌حال هستند! خیلی کم پیش می‌آید اهل فعالیت و معرفی کتاب باشند. وقتی شما کتابخانه‌ را تبلیغ کنید، کتاب جدید نیاز دارید. وقتی کتاب جدید احتیاج شد، نهاد کتابخانه‌ها موظف است برای شما تأمین کند.

ما الان چند هزار کتابخانه در سراسر کشور داریم. اگر نهاد کتابخانه‌ها برای همه این کتابخانه‌ها بخواهد کتابی را ولو با تیراژ هزار نسخه  تهیه کند، باید حداقل پنج تیراژ از کتاب را بخرد تا به هر کتابخانه حداقل یک کتاب بدهد. ایراد این چرخه اینجاست که مردم به سراغ کتابخانه‌ها نمی‌روند! مردم باید همان‌طور که می‌دانند شهرداری منطقه سکونتشان کجاست، بدانند کتابخانه محل زندگی‌شان کجاست. اگر مردم از کتابخانه‌ها استفاده کنند، هم بهانه‌ای برای کتاب نخواندن به‌خاطر گرانی را ندارند و هم نگران جابه‌جایی و کمبود جا برای نگهداری کتاب‌هایشان نیستند.

حتی می‌توان امتیازاتی برای کسانی که از کتابخانه استفاده می‌کنند در نظر گرفت تا مردم به کتاب خواندن مشتاق شوند. نمایشگاه هم بماند برای ناشران و اهالی قلم، نه مردم عادی. از ابتدا سنگ بنای نمایشگاه اشتباه بود. از ابتدا هم نمایشگاه برای فروش کتاب در نظر گرفته شده است. باید اول کتابخانه‌ها را اصلاح و شارژ کنند، بعد به فکر اصلاح نمایشگاه بیفتند.

* برای تهیه کاغذ یارانه‌ای که وزارت ارشاد توزیع می‌کند، مشکلی ندارید؟

به جز سری اول که با مساعدت مجمع ناشران انقلاب اسلامی توانستیم کاغذ بگیریم، دیگر کاغذ یارانه‌ای دریافت نکردیم. البته ثبت‌نام کرده‌ایم؛ اما هنوز کاغذی تحویل نداده‌اند.

* راه‌های دسترسی مردم به کتاب‌های شما چیست؟

از طریق صفحات اینستاگرام به نشانی nasimapublication@ با مخاطبان در ارتباط هستیم. سایت انتشارات در حال به‌روزرسانی و افزودن بخش فروشگاهی است و به زودی با قوت کار خود را آغاز خواهد کرد.