گندم تولیدی جایگزین خوراک دام و طیور می‌شود!

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: اگر دولت نرخ خرید تضمینی را اصلاح نکند، ۳۰ درصد گندم تولیدی جایگزین خوراک دام و طیور می‌شود.

 

 

عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه گندمکاران رغبتی به تحویل گندم به مراکز خرید دولتی ندارند، اظهار کرد: طی ۱۵ تا ۲۰ روز گذشته، کشاورزان به سبب افزایش قیمت گندم در بازار آزاد از عرضه محصول به مراکز دولتی امتناع می‌کنند.

کشاورزان تمایلی به عرضه گندم به مراکز دولتی ندارند

او نرخ فعلی هر کیلو گندم در بازار آزاد را ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با وجود اختلاف قیمت خرید تضمینی با بازار آزاد، کشاورزان به سهولت اقدام به عرضه محصول می‌کنند.

هاشمی ادامه داد: با وجود آنکه نرخ ۴ هزار تومانی خرید تضمینی گندم جوابگوی هزینه تمام شده تولید نیست، بنیاد ملی گندمکاران از طریق کمیسیون کشاورزی، وزارت جهاد و سازمان بازرسی پیگیر اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم است تا قیمت واقعی اعلام شود.

این مقام مسئول نسبت به جایگزینی گندم تولیدی به عنوان خوراک دام و طیور هشدار داد و گفت: اگر قیمت خرید تضمینی گندم اصلاح نشود، ۳۰ درصد گندم تولیدی صرف خوراک دام و طیور می‌شود، از این رو به دنبال واقعی شدن قیمت خرید تضمینی‌گندم هستیم.

 

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با تاکید بر اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم گفت: اگر دولت پیشنهاد بنیاد ملی گندمکاران مبنی بر خرید تضمینی هر کیلو گندم با نرخ ۴ هزار و ۸۰۰ تومان را قبول کند، مشکلی در سال آینده نخواهیم داشت، در غیر این صورت دولت کمتر از امسال خرید تضمینی خواهد داشت.

به گفته او، دولت نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جدید را مطابق با هزینه‌های تمام شده تولید به گونه‌ای باید افزایش دهد که قدرت رقابت با بازار آزاد وجود داشته باشد.

هاشمی درباره آخرین وضعیت سطح زیرکشت گندم بیان کرد: با توجه به ایجاد بازار رقابتی و خرید گندم بالاتر از نرخ خرید تضمینی پیش‌بینی کاهش سطح زیر کشت و تولید نداریم.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پایان از استمرار خودکفایی گندم خبر داد و گفت: این در حالی است که دولت در صورت افزایش نرخ خرید تضمینی مطابق با هزینه‌های واقعی می‌تواند گندم مورد نیاز را خریداری کند.