کم توجهی کشاورزان لرستانی به طرحی که در کشاورزی انقلاب به پا می‌کند

سال 95 پروژه ایکاردا در کشور فعالیت خود را آغاز کرد. به گفته کارشناسان اجرای درست این طرح باعث افزایش 300 تا چهارصد کیلوگرمی تولید گندم و جو در هر هکتار زمین دیم شده و هزینه‌های کشت را نیز کاهش می‌دهد، اما با وجود تمامی این مزایا هنوز کشاورزان لرستانی نسبت به این طرح اطلاعات کافی ندارند.

 

خبرگزاری فارس لرستان- محمد عبدالله زاده، پروژه ایکاردا در استان باهدف افزایش تولید سیستم‌های زراعی دیم به میزان ۲۵ درصد در مدت پنج سال با استفاده از ترویج و به‌کارگیری فناوری‌های نوین، توسعه زیرساخت‌های لازم برای گسترش فناوری‌های پذیرفته‌شده توسط کشاورزان و انجام تحقیقات سازگاری ارقام در حال انجام است.

در سال ۹۵ باهدف افزایش بهره‌وری نظام‌های تولیدی غلات و افزایش بهره‌وری گندم در ایران یک قرارداد پنج ساله با سازمان‌های بین‌المللی ایکاردا بسته شد و قرار شد تا پایان سال زراعی۱۴۰۰ این طرح  در کشور توسط متخصصان بین المللی انجام شود.

تحریم‌های ظالمانه آمریکا برای طرح ایکاردا مشکلات زیادی ایجاد کرد

پس از آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران شاهد خارج شدن متخصصان خارجی این طرح از کشور بودیم اما با تکیه بر توان علمی کارشناسان کشاورزی کشور این طرح ادامه یافت.

ایکاردا به مرکز تحقیقات بین‌المللی در مناطق خشک گفته می‌شود و مقر این سازمان در شهر حلب در کشور سوریه است.

برای اطلاع از مزایای این طرح به سراغ یکی از کشاورزان نمونه لرستان رفتیم.

 

هزینه‌های تولید در طرح ایکاردا نسبت به حالت معمول کمتر است

اکبر میرزایی اظهار داشت: طرح ایکاردا یک طرح بین‌المللی است که برای اولین بار در خاورمیانه در ایران آغاز به کار کرد.

وی با بیان اینکه در بعضی از نقاط استان تعدادی از کشاورزان با توجه به سابقه موفق در این حوزه و داشتن امکاناتی مانند ادوات کشاورزی برای اجرای این طرح انتخاب شدند، افزود: حدود چهار سال است که این طرح را در محصولاتی مانند گندم، جو و نخود اجرا می‌کنم.

این کشاورز لرستانی بیان کرد: کشاورزان در این طرح تنها  یک مرتبه عمل کشت، دفع آفات و کود دادن را انجام می‌دهند و این موضوع باعث کاهش هزینه‌های تولید نسبت به شرایط معمول می‌شود.

 

افزیش 400 کیلوگرمی تولید گندم در هر هکتار زمین

میرزایی با اشاره به اینکه قبل از اجرای طرح ایکاردا در یک هکتار زمین یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم گندم برداشت می‌کردیم، تصریح کرد: پس از اجرای این طرح میزان برداشت در هر هکتار به یک هزار و ۶۰۰ کیلوگرم رسیده است .

وی خاطرنشان کرد: نام‌ دیگر این طرح کشت محافظتی بوده زیرا در این طرح حدود ۳۰ درصد ساقه کشت گندم و جو را روی میز می‌گذاریم که همین موضوع باعث نگه‌داری رطوبت زمین در نتیجه افزایش بهره‌وری زمین می‌شود.

میرزایی گفت: عواملی که باعث افزایش بهره وری در طرح ایکاردا می‌شود شامل عمق کاشت، تاریخ کاشت و نگهداری ۳۰ درصد از ساقه کشت گندم وجو درزمین است.

 

 اجرای طرح ایکاردا باعث انقلابی بزرگ در کشاورزی لرستان می‌شود

این کشاورز نمونه لرستانی با اشاره به اینکه اجرای این طرح در زمین‌های دیم استان می‌تواند انقلابی بزرگ در تولید محصولات کشاورزان استان ایجاد کند، اظهار داشت: متأسفانه هنوز این نوع کشت میان کشاورزان لرستانی جا نیفتاده و همین موضوع باعث استقبال کم آنان از اجرای این طرح شده است.

افزایش ۲۵ درصدی تولید در زمین‌های دیم

در همین راستا مجری طرح ایکاردا در لرستان نیز بیان کرد: طرح ایکاردا در سال ۹۵ در لرستان آغاز به کارکرد که قرار شد بعد از پنج سال از اجرای آن میزان تولد محصولاتی مانند گندم، جو و نخود در مزارع دیم استان ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.

کیانوش حمیدیان با بیان اینکه ابتدا برای اجرای این طرح دو شهرستان دلفان و کوهدشت انتخاب شدند، ادامه داد: ابتدا در ۱۰ هکتار از مزارع تحقیقاتی جهاد کشاورزی استان برای نمونه این طرح را انجام دادیم سپس آن را گسترش دادیم.

280 هزار هکتار از زمین‌های دیم استان تحت پوشش طرح ایکاردا قرار می‌گیرند

وی تصریح کرد: سال گذشته ۱۴۱ هزار هکتار از مزارع گندم، جو، نخود و گیاهان علوفه‌ای تحت پوشش این طرح قرار گرفتند و قرار است در سال جاری این میزان به ۲۸۰ هزار هکتار در استان برسد.

مجری طرح ایکاردا با عنوان کردن این موضوع که قرار بود این طرح توسط کارشناسان خارجی انجام شود، اظهار داشت: پس از آغاز تحریم‌های آمریکا شاهد خارج شدن این افراد از کشور بودم اما با تکیه بر توان علمی کارشناسان کشاورزی استان این طرح را در استان ادامه دادیم.

حمیدیان در بخش پایانی صحبت‌های خود افزود: اجرای طرح ایکاردا باعث افزایش تولید ۲۰۰ کیلوگرمی در هر هکتار کشت جو و گندم ، ۱۴۰ کیلوگرمی نخود و برداشت دو تا ۲۵۰۰ کیلوگرمی علوفه خشک در زمین می‌شود.