کاهش هدررفت آب و خاک با روش محقق ایرانی/معرفی برترین مقاله انجمن علوم خاک آمریکا

انتخاب مقاله دانش آموخته دانشگاه به عنوان مقاله برتر سال ۲۰۲۰ انجمن علوم خاک آمریکا

به گزارش ایسنا، مقاله مستخرج از رساله دکتری لیلا غلامی، دانش‌آموخته گروه مهندسی آبخیزداری دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس با عنوان “تاثیر خاک‌پوش کاه و کلش بر فرسایش پاشمانی، رواناب و تولید رسوب از کرت‌های فرسایش یافته” که با راهنمایی دکتر سید حمیدرضا صادقی (عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی) و مشاوره دکتر مهدی همایی (عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی) انجام شد، به عنوان “مقاله برتر سال ۲۰۲۰ حفاظت و مدیریت منابع خاک و آب” انجمن علوم خاک آمریکا معرفی شد.

در این مقاله به استفاده از کاه و کلش برنج به عنوان یک روش زیستی و دوستدار محیط زیست برای کاهش هدررفت آب و خاک پرداخته شده است. رویکرد مورد استفاده در شرایط مختلف آزمایشگاهی مؤید تاثیر معنی دار خاکپوش مورد نظر در مهار مؤلفه‌های هدررفت آب و خاک بوده، به نحوی که میزان ضریب رواناب و هدررفت خاک را به‌ترتیب به‌میزان ۱۶ و ۶۳ درصد کاهش داده است.

در حال حاضر بقایای زراعت‌های برنج و گندم در اغلب نقاط کشور سوزانده می‌شود و کاربرد کارآمدی برای آن مد نظر قرار نگرفته است.

دکتر غلامی در حال حاضر استادیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری است.

بر اساس اعلام دانشگاه تربیت مدرس، انجمن علوم خاک آمریکا معتبرترین انجمن تخصصی مرتبط با حوزه خاک در جهان است که مدیریت فعلی آن در دانشگاه Nebraska مستقر است.