کاهش تعداد صفحات «ایران»/بحران کاغذ گریبان روزنامه‌های دولتی را هم گرفت

مشکلات تامین کاغذ پس از روزنامه‌های خصوصی، حالا گریبان‌گیر روزنامه‌های دولتی نیز شده است. بر همین اساس هم قرار است روزنامه «ایران» از فردا (یکشنبه، ۲۲ اردیبشهت ماه) با کاهش ۸ صفحه‌ای روی پیشخان روزنامه‌فروشی‌ها بیاید.

مهدی شفیعی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و مطبوعاتی «ایران» در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: در زمینه مصرف کاغذ، روزنامه وابسته به واردات کاغذ است و نوسانات ارزی در یک سال گذشته قیمت کاغذ مطبوعات را چند برابر کرده است؛ البته این روزها حتی اگر منبع مالی هم داشته باشیم در تأمین کاغذ با مشکلات زیادی مواجهیم؛ لذا مجبوریم به فکر کاهش تیراژ و کاهش صفحات باشیم تا مصرف کاغذ را کاهش دهیم بلکه دوام بیشتری بیابیم.

او ادامه داد: متأسفانه این روزها مشکل کاغذ، مشکل همه مطبوعات است و امیدوارم هرچه سریع‌تر برای حل این بحران راه‌کار مناسبی اندیشه شود. البته این بحران برای روزنامه «ایران» بسیار جدی‌تر است، چراکه مؤسسه مطبوعاتی و فرهنگی ایران به عنوان ناشر روزنامه‌های «ایران»، «ایران ورزشی»، «الوفاق» (به زبان عربی)، «ایران دیلی» (به زبان انگلیسی) و «ایران سپید» (ویژه نابینایان)، از جمله مؤسسات مطبوعاتی است که توانمندی بیشتری نسبت به دیگر مطبوعات کشور دارد، ولی از آنجا که کم و بیش مصرف‌کننده اصلی کاغذ مطبوعات است، برای تهیه کاغذ با توجه به کمبود آن در بازار داخلی با تنگناهای زیادی مواجه شده است.

شفیعی اظهار کرد: برای جبران مشکلات به‌جامانده از گذشته و پیشگیری از مشکلات آینده، ناگزیر به کاهش صفحات از ۲۴ صفحه به ۱۶ صفحه تا پایان ماه مبارک رمضان هستیم که از روز یکشنبه (۲۲ اردیبهشت ماه) اعمال می‌شود. هدف ما در شرایط امروز که مشکلاتی که گریبانگیر کشورمان شده و همه از آن اطلاع داریم، این است که به وظایف خود عمل کرده تا فرصتی پیش نیاید که افراد سودجو و فرصت طلب از این بحران کیسه دوخته و بهره ببرند.

مدیر عامل مؤسسه «ایران» تاکید کرد: به احترام مخاطبان در میزان تیراژ روزنامه، تغییری ایجاد نشد. تلاش ما این است که در این مدت با تنوع محتوایی و افزایش کیفیت محتوا، این کاهش صفحات را تا اندازه‌ای جبران کنیم. همچنین حضور در فضای آنلاین و رسانه‌های اجتماعی را جدی تر و گسترده‌تر از گذشته دنبال خواهیم کرد.

شفیعی خاطرنشان کرد: امیدوارم با تأکیدی که مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه کتاب داشتند و همچنین اهتمام دولت برای حل این مشکل کاغذ، هرچه زودتر بحران کاغذ برطرف و تدبیری اندیشه شود که کاغذ با قیمت دولتی در اختیار مطبوعات قرار بگیرد تا مطبوعات نیز بتوانند در این شرایط خاص پل ارتباطی میان مردم و حاکمیت باشند.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا فرصت یک ماهه برای کاهش صفحات روزنامه «ایران» در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به جلساتی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حل بحران کاغذ برگزار می‌شود، امید داریم که این مشکل تا یک ماه آینده حل خواهد شد.