کاغذ یارانه ای و مشکلات نبودش

مدیر انتشارات افراز معتقد است اگر شرایط بازار نشر مانند سال‌های دهه ۸۰ بود می‌شد از حذف یارانه کاغذ صحبت کرد اما در شرایط فعلی، تنها راه نجات بازار نشر حفظ و تزریق کاغذ دولتی به ناشران است.

 

به گزارش شبکه خبری تهران نیوز،در دومین قسمت پرونده «کاغذ یارانه‌ای و نبودش» این‌بار سراغ یک‌ناشر خصوصی دیگر رفته‌ایم که به چاپ آثار داستانی و حوزه ادبیات نمایشی مشغول است. این‌ناشر معتقد است در شرایط فعلی، شاید کاغذ دولتی، تنها راه نجات صنعت نشر کشور باشد.

اعظم کیان‌افراز مدیر انتشارات افراز در گفتگویی که در این‌باره با او داشتیم، گفت: به‌طور طبیعی، کاغذ آزاد را به‌طور مرتب می‌خریم و نمی‌توانیم منتظر کاغذ دولتی باشیم چون هرهفته تولید داریم و نیاز به کاغذ داریم. اما مواقعی هم بوده که کاغذ دولتی رسیده و کار را اصطلاحا راه انداخته است. اگر کاغذ یارانه‌ای برسد از آن استفاده می‌کنیم اما سالی یک یا دو بار استفاده از کاغذ دولتی، کفاف چاپ سالانه ناشر را نمی‌دهد.

وی افزود: در حال حاضر هر بند کاغذ ۶۰ در ۹۰ را با ارز دولتی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان تهیه می‌شود. این‌قیمت در بازار آزاد دو برابر یعنی حدود ۳۰۰ هزار تومان است. کاغذ یارانه‌ای هم که با ارز ۴هزارتومانی خریده می‌شود هم هست ولی محدود است. برای دریافتش باید در سامانه ثبت‌نام کرد و فرایند زمان‌بری هم دارد. کاغذ یارانه‌ای در دوسه‌سال اخیر که قیمت ارز و قیمت کاغذ بالا رفته و نوسان داشته، به ناشران کمک کرده اما همان‌طور که گفتم، به قدری نیست که کفاف کار ناشر را بدهد. به همین‌خاطر هم هست که کاغذ آزاد وارد می‌شود و قیمتش هم نسبت به کاغذ یارانه‌ای دو برابر یا دوبرابر و نیم است.

این‌ناشر در پاسخ به این‌سوال که اگر قیمت کاغذ آزاد از ۳۰۰ هزار تومان بالاتر برود و چندبرابر شود، چه‌وضعیتی برای بازار نشر و تولید کتاب پیش می‌آید، گفت: آن‌زمان وضعیت و اعداد و ارقام خیلی غیرمنطقی می‌شوند. اگر قیمت کاغذ آزاد در وضعیت فعلی دوبرابر شود و به بندی ۶۰۰ هزار تومان برسد، باید با کتاب کاغذی خداحافظی کرد. چون قیمت‌گذاری کتاب هم خیلی تخیلی و غیرمنطقی می‌شود.

افراز درباره راه‌حل پیشنهادی خود گفت: خوب است که قیمت کاغذ ثبات داشته باشد و ما هربار با تغییر قیمتش روبرو نشویم. در حال حاضر و در شرایط فعلی که قیمت ارز نوسان دارد و ارزش دلار بالا رفته است، خواه‌ناخواه قیمت کاغذ و مقوا هم بالا رفته و به نظرم تنها راه نجات صنعت نشر کشور، این است که کاغذِ با ارز دولتی به بدنه آن تزریق شود تا تولید ادامه داشته باشد. می‌دانیم که هرچه قیمت کاغذ و مواد اولیه بالا برود، قیمت کتاب هم بالا رفته و قدرت خرید مخاطب پایین می‌آید. بنابراین در شرایط فعلی، بهترین راه‌حل این است که کاغذ دولتی باشد.

وی در ادامه گفت: زمانی هست که قیمت ارز ثبات دارد؛ مثل سال‌های دهه ۱۳۸۰ که ارز ۸۰۰ تومان بود. آن‌زمان می‌شد گفت یارانه کاغذ را حذف کنند و همه ناشرها به‌طور یکسان از بازار، کاغذ تهیه کنند. کاغذ در آن‌برهه، بندی ۹ هزار تومان بود و وقتی هم که خیلی گران شد، به ۲۵ هزار تومان رسید. از سال‌های دهه ۹۰ بود که خیلی گران شد و به قیمت‌های بالاتر رسید. اگر شرایط، همان شرایط دهه ۸۰ بود، می‌شد به ناشران گفت که کاغذ را هم مثل ابزارهای دیگر چاپ کتاب مثل هزینه‌های چاپخانه به‌طور آزاد هزینه کنند اما با شرایط فعلی، تنها راه نجات بازار نشر، این است که کاغذ دولتی باشد تا چاپ کتاب ادامه پیدا کند و بازار سر پا بماند. بعد هم باید دید چه پیش می‌آید تا متناسب با شرایطش، تصمیم گرفت.