کاغذ گران می‌شود

واضعی، یک تولیدکننده کاغذ گفت: قیمت کارخانه‌های کاغذسازی در اروپا بعد از جنگ اوکراین و روسیه به شدت افزایش پیدا کرده و این افزایش قیمت به ایران هم خواهد رسید.

به گزارش بازار، علی واضعی، تولیدکننده کاغذ درمورد افزایش قیمت کاغذ در روزهای اخیر اظهارکرد: افزایش قیمت کاغذ طی ماه های اخیر یک روند آهسته و پوسته را طی کرده و ناشی از افزایش قیمت های جهانی بوده است.

وی افزود: افزایش قیمت انرژی و حمل و نقل جهانی موجب شده که قیمت کاغذ در همه کشورهای دنیا طی چند ماه اخیر افزایش پیدا کند اما طی روزهای اخیر، افزایش قیمت خاصی نداشته و بازار هم تعطیل بوده و قبل از این هم افزایش قیمت شوک آوری را تجربه نکردیم.

تولید کننده کاغذ خاطرنشان کرد: چندین ماه است که قیمت کاغذ ۷۰ گرمی سایز ۷۰ درصد به حدود ۹۰۰ هزار تومان رسیده و اینطور نبوده که به یکباره افزایش قیمت پیدا کند.

واضعی با بیان اینکه در حال حاضر عدم ثبات و کمبود کاغذ در بازار نداریم گفت: اگرچه وزارت ارشاد پیگیری های خودش را دارد اما کاغذ یک محصول صنعتی است و کاربرد آن تنها در نشر نیست و کاربردهای گسترده دیگری هم دارد.

وی افزایش قیمت کاغذ را با توجه به افزایش قیمت های جهانی پیش بینی کرد و افزود: قیمت کارخانه های کاغذسازی در اروپا و آسیا بعد از جنگ اوکراین و روسیه به شدت و حدود ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده و این افزایش قیمت به کشور ما هم خواهد رسید.

این تولید کننده کاغذ با اشاره به خودکفایی ایران در زمینه تولید کاغذهای بازیافتی گفت: ما در زمینه تولید کاغذ نمی توانیم به خودکفایی به صرفه برسیم چون امکان تولید و تهیه خمیر سفید را نداریم.

در ادامه، علیرضا احمدیان دبیر اجرایی فراکسیون کارآفرینان مجلس شورای اسلامی گفت: کاغذ یک موضوع راهبردی است چون از طرفی جنگلها و منابع طبیعی در استهلاک قرار می گیرند و از طرفی نیاز به خودکفایی داریم و باید کار مدیریت کنیم و فناوری های نوظهور برای تولید کاغذ را نیز باید در نظر بگیریم.

وی افزود: موضوع خودکفایی در تولید کاغذ به دلیل اینکه مطبوعات و انتشارات و صنعت جزو مصرف کنندگان اصلی کاغذ هستند توسط وزارت ارشاد و وزارت صمت پیگیری می شود اما گرانی کالا باعث نگرانی فعالان صنعت نشر و چاپ کشور شده است.

دبیر اجرایی فراکسیون کارآفرینان مجلس با بیان اینکه ما در تولید کاغذ هنوز به خودکفایی نرسیدیم و این، نیازمند یک فرآیند نسبتاً طولانی است اظهارکرد: اکوسیستم صنعت نشر خیلی بزرگ است و ما میلیون ها دانشجو و دانش آموز داریم که مصرف کننده کتاب و دفتر و دفترچه هستند و از طرفی ساختارهای اداری و بانکی نیز از کاغذ استفاده می کنند.

وی تفکیک واردات کاغذهای مربوط به تحریر و اداری و کتابهای درسی از بخش های دیگر و امکان رهگیری واردات و مصرف کاغذ در بخش کتاب را پیشنهاد کرد و گفت: مجلس، وزارت ارشاد، وزارت صمت و گمرک و اتحادیه ها باید در این خصوص چاره اندیشی و همکاری کنند.