کاغذ دولتی است اما باقی اقلام تولیدکتاب با قیمت آزاد تهیه می‌شوند

نایب رئیس اتحادیه ناشران گفت: درحال حاضر کاغذ چاپ کتاب با نرخ دولتی تهیه می‌شوداما سایر اقلام هزینه‌ای برای تولید کتاب، بر اساس قیمت آزاد هستند.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه رادیویی تقاطع فرهنگ در گفتگوی تلفنی با محمود آموزگار نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با موضوع گمانه‌زنی‌هایی درباره تخصیص‌نیافتن ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کاغذ در آینده نزدیک، از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

آموزگار در ابتدای این‌برنامه گفت: کاغذی که مورد مصرف ناشران بود حداکثر با ارز ۴۲۰۰ تومان طی سال‌های گذشته وارد می‌شد و حتی قبل از تحریم و کرونا این رویه وجود داشت.

وی افزود: کاغذ کماکان به‌صورت یارانه‌ای و با ارز ۴۲۰۰ تومانی بین ناشران توزیع می‌شود. سال گذشته با توجه به اینکه اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران دخالت‌هایی از حیث تخصیص کاغذ به ناشران داشت و از حیث مصرف و توزیع، در کنار وزارت ارشاد وارد میدان شد، روند کار بهبود یافت. این‌رویه موجب کاستن از قیمت‌های نجومی در بازار آزادِ کاغذ می‌شود و در این راستا عموم ناشران توانستند کاغذ مورد نیاز خود را از طریق سامانه ایجاد شده، دریافت کنند.

مدیر انتشارات کتاب آمه در ادامه با اشاره به قیمت کتاب در بازار، به ارائه آمار و ارقام متوسط قیمتی در سال‌های مختلف پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۴ متوسط قیمت کتاب، ۱۴۰۰۰ تومان بود ولی در سال ۹۹ به قیمت ۴۲ هزار تومان رسیدیم. این اختلاف قیمتی نشان می‌دهد با وجود اینکه ناشران کماکان کاغذ را با قیمت یارانه‌ای دریافت کرده‌اند، اما دیگر هزینه‌های تهیه کتاب افزایش پیدا کرده و تقریبا به سه برابر رسیده است.

آموزگار گفت: قیمت کاغذ نقش بسیار کوچکی در قیمت‌گذاری نهایی کتاب دارد. هزینه ویراستار و صفحه‌بند به صورت جدی افزایش پیدا کرده است و حتی کاغذ با دو برار قیمت در بازار آزاد به فروش می‌رسد. قیمت کاغذ دولتی حدود ۱۶۰ هزار تومان است. هزینه کاغذ ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت تمام شده کتاب را در بر می‌گیرد؛ خاصه این‌که کاغذ کماکان به‌صورت یارانه‌ای به‌دست مصرف کننده می‌رسد، اما سایر اقلام هزینه‌ای برای تولید کتاب، بر اساس قیمت آزاد است.

وی از تخصیص ارز نیمایی به کاغذ اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: کاغذ یکی از اقلام مهم و اساسی در کشور است و تصور می‌کنم به‌زودی هرچه در راستای گرانی بر سر سایر ملزومات رفته، درباره کاغذ هم پیش آید.

نایب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران همچنین پیش‌بینی کرد قیمت کتاب در آینده نزدیک افزایش یابد و افزود: هم اینک ناشران به دلیل نرخ تورم و زمان طولانی که به اصلِ هزینه‌های خود می‌رسند _که بیش از ۹ ماه پس از فروش کتاب تخمین زده می‌شود_ سود و خواب سرمایه را از دست می‌دهند. به همین‌دلیل در صنف تلاش داریم گردش پول و نقدینگی ناشران را سرعت ببخشیم.