کاغذ دوباره مرز ۴۰۰ هزار تومان را رد کرد

 قیمت کاغذ چاپ و تحریر که در هفته گذشته با کاهش چند ۱۰ هزار تومانی به ۳۸۰ هزار تومان رسیده بود، دوباره مرز ۴۰۰ هزار تومان را رد کرد.

بر اساس این گزارش قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر ۷۰ در ۱۰۰ با گرماژ ۷۰ گرمی ۴۱۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است و هم‌چنین کاغذ چاپ و تحریر اندونزی موجود در بازار کاغذ نیز ۵۴۱۰ هزار تومان است.

قیمت انواع دیگر کاغذ از جمله کاغذ گلاسه و مقوای پشت طوسی نیز همچنان روند صعودی به خود گرفته و ظرف یک ماه گذشته با کاهش مواجه نبوده است، قیمت کاغذ گلاسه به ازای هر کیلوگرم ۲۶ هزار تومان فروخته می‌شود.
قیمت کاغذ کاربن‌لس نیز با وجود اینکه در داخل تولید می‌شود و چندین تولیدکننده داخلی توانایی تولید آن در حد نیاز را دارند و از سوی دیگر  واردات نیز می‌شود، در بازار آزاد رو به افزایش است.
کاغذ آ. ۴ و کاغذ حرارتی نیز در هفته گذشته افزایش قیمت را شاهد بوده‌اند. با این حال در این میان افزایش قیمت چاپ و تحریر است که همواره نگرانی‌هایی را برای آینده بازار به وجود آورده است، زیرا عمده مصرف فرهنگی که حالا ار کاغذ یارانه‌ای بی بهره مانده است،   حول محور کاغذ چاپ و تحریر و کاغذ روزنامه که حالا کیلویی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود است.
کاغذ را در سال جاری می‌توان از جمله کالا‌هایی دانست که دربرابر تورم بازار، افزایش نرخ ارز و … مقاومت کرده است و با کاهش جدی در قیمت مواحه نشده است، البته امرزو بر کسی پوشیده نیست که شرایط امروز بازار کاغذ را تنها کمبود تقاضا از سوی بازار است که تعیین کرده، در غیر این صورت کاغذ امروز باید بهایی بالای ۵۵۰ هزار تومان داشت.
اینکه وضعیت فعلی بازار کاغذ با توجه به عدم اختصاص ارز برای واردات دولتی، عدم اختصاص ارز نیمایی برای واردات مواد اولیه تولید و عدم اختصاص ارز برای واردات انواع کاغذ تا چه زمان دوام می‌آورد و ناشران چه زمانی برای تهیه کاغذ به بازار آزاد روی خواهند آورد؟ مشخص نیست، اما در صورت ادامه‌دار بودن وضعیت تخصیص ارز‌ها دیر نخواهد بود که بازار کاغذ دوباره بحران سال‌های ۹۶ تا ۹۷ را تجربه کند.