کاغذ ارزان‌تر شد/ تقاضا در بازار کمرنگ است

قیمت کاغذ تحریر با کاهش ۲۰ هزار تومانی مواجه شد،‌ با وجود این ناشران هنوز تمایلی به خرید از بازار ندارند و انتشار کتاب‌های تازه را به تعویق انداخته‌‌اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ نبود خریدار در بازار آزاد کاغذ قیمت‌ها را بازهم کاهش داد، قیمت هر بند کاغذ تحریر که در یک ماه گذشته و پس از افزایش‌های 100 تا 150 هزار تومانی با کاهش قابل توجه به بندی 600 هزار تومان رسیده بود،‌ دوباره با کاهش 20 هزار تومانی به بندی 580 هزار تومان کاهش پیدا کرد.

این در حالی است که در یک ماه گذشته بازار کاغذ و مقوا که دو سالی است از رکود شدید رنج می‌برد،‌ خرید و فروش قابل توجهی را به خود ندیده است، ناشران که بیش از 30 درصد از خریداران این بازار را تشکیل می‌دهند بیش از سه ماه است که بدنبال قطع کاغذ یارانه‌ای از انتشار کتاب‌های جدید سرباز زده‌اند و کمتر ناشری را می‌توان سراغ داشت که برای خرید به بازار آزاد مراجعه کرده باشد.

آغاز فعالیت ستادهای انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در دو تا سه هفته گذشته موجب شده بود که تقاضا در بازار آزاد اندکی افزایش پیدا کند،‌ از همین رو قیمت کاغذ در برخی دوره‌ها با افزایش چند 10 هزار تومانی مواجه شده بود که این افزایش پایدار نبود.

کاهش قیمت در بازار آزاد تنها مختص کاغذ تحریر بوده است و سایر انواع کاغذ از جمله کاغذ روزنامه و کاغذ گلاسه و کرافت با افزایش قیمت مواجه شده‌اند، قیمت هر کیلو کاغذ روزنامه از 18 هزار و 500 تا 23 هزار تومان متغیر است.

بیشتر بخوانید

فعالیت‌ ستادهای انتخاباتی کاغذ را گران کرد/ کاهش صادرات کاغذ چاپ و بسته‌بندی

مطالبه جدی تولیدکنندگان کاغذ از دولت آینده

افزایش قیمت کاغذ روزنامه در سال‌های اخیر در حالی انجام شده است که نیاز کشور به کاغذ روزنامه از 120 هزار تن در 10 سال گذشته به حدود 30 تا 40 هزار تن رسیده است.عمده این نیاز از طریق واردات تامین می‌شود.