چرا کتاب با کاغذ دولتی همچنان قیمت بالایی دارد؟

تهران- ایرنا- مدیرعامل انجمن فرهنگی زنان ناشر گفت: اینکه کتابی با کاغذ تولید داخل منتشر شود به این معنی است که دو تا سه میلیون تومان از هزینه‌های آن کاسته شده‌است. این در حالی است که حدود ۱۰ میلیون تومان برای کتاب حق‌التالیف پرداخته می‌شود. همچنین هزینه‌های دیگر چاپ کتاب هنوز پا برجاست.

مریم‌السادات ظهوریان درباره تاثیر توزیع کاغذ تولید داخلی بر فعالیت ناشران به خبرنگار ایرنا گفت: کاغذهای ایرانی تقریبا بدون محدودیت به ناشرانی که نیاز داشتند داده می‌شد حتی تا جایی که شنیدم، غیرناشران هم اگر می‌خواستند می‌توانستند از این کاغذ بگیرند. این نکته برای ما ناشران مهم است زیرا ناشران بدون محدودیت توانستند از آن استفاده کنند.

کاغذ مازندران برای کتاب‌هایی که به صورت مقطعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مناسب‌تر است
وی با بیان اینکه کاغذ ساخت کارخانه مازندران کیفیت لازم را به دلیل پرزدار بودن و عدم موفقیت در تست مرکب ندارد، ادامه داد: این کاغذ برای کتاب‌هایی که به صورت مقطعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مناسب‌تر است. برای مثال ناشران برای چاپ کتاب‌های آموزشی می‌توانند از این کاغذها استفاده کنند؛ اما ناشری که کتاب‌های عمومی منتشر می‌کند، می‌خواهد کتابش تا ۳۰ سال باقی بماند در نتیجه ناشر دنبال کیفیت کاغذ بالا است که ماندگاری بالا داشته باشد. زیرا با کتاب است که اسم مولف و ناشر باقی می‌ماند.

به گفته او چاپخانه‌ها تمایل به چاپ این کاغذها نداشتند و مخاطب دوست دارد که کتاب با کیفیت بهتر چاپ شده باشد.

کاغذ تولید کارخانه مازندران مشکلات ناشران را حل نکرد

مدیرعامل انجمن فرهنگی زنان ناشر با اشاره به اینکه وجود چنین کاغذی در بازار خوب است و بر قیمت کلی کاغذ تاثیر گذاشته‌است، ادامه داد: ارائه کاغذ تولید کارخانه مازندران نتوانست دردی از ناشران عمومی دوا کند. ارائه این کاغذ با اینکه بسیاری از مشکلات را کمتر کرد اما نتوانست تمام مشکلات ناشران را حل کند؛ مخصوصا در کتاب‌های رنگی و کودک کاغذ مازندران مشکلات ناشران را حل نکرد.

ظهوریان درباره روند تولید کتاب توضیح داد: ناشران وقتی که می‌خواهند چاپ کتابی را از نقطه صفر شروع کنند، باید مسیر طولانی را برنامه‌ریزی کنند. محتوای کتاب توسط نویسنده، مترجم یا شاعر تولید شده، کتاب نیاز به حروف‌چینی، چاپ، صحافی و… دارد. ارائه کاغذ دولتی فقط یکی از مراحل است، بعد از دریافت کاغذ دولتی باقی مشکلات ناشران پابرجا است. این روند برای کاغذ خارجی هم فرض شده‌است و باقی مشکلات پابرجا است. این در حالی است که پس از دریافت کاغذ خارجی ناشر الزام پیدا می‌کند در کتاب بنویسد کتاب با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌است. در چنین شرایطی برای مخاطب این سوال شکل می‌گیرد که اگر کتاب با کاغذ دولتی منتشر شده‌است، چرا هنوز قیمت بالایی دارد؟

حدود ۱۰ میلیون تومان برای کتاب حق‌التالیف پرداخته می‌شود
او افزود: اینکه کتابی با کاغذ تولید داخل منتشر شود به این معنی است که دو تا سه میلیون تومان از هزینه‌های آن کاسته شده‌است. این در حالی است که حدود ۱۰ میلیون تومان برای کتاب حق‌التالیف پرداخته می‌شود. همچنین هزینه‌های دیگر چاپ کتاب هنوز پا برجا است. این مشکلات را به عنوان مدیرعامل انجمن فرهنگی زنان ناشر که با تعدادی از ناشران در ارتباط است، بیان می‌کنم.

چاپ دیجیتال را به قانون چاپخانه‌ها بیاورند

مدیرعامل انجمن فرهنگی زنان ناشر با تاکید بر اینکه صحافی کتاب پیش از این سبک‌ترین بخش هزینه‌های تولید کتاب را داشت، افزود: صحافی کتاب به دلیل قیمت چسب و باقی موارد، بیشتر شده‌است. در شرایطی هستیم که چاپ، تکثیر و همه مسائل به شرایط جامعه بستگی دارد. کاغذ همیشه سنگین‌ترین هزینه را داشت اما در سال‌های اخیر قیمت کاغذ پایین نیامده و همچنین هزینه‌های دیگر هم بالا رفته است.

به گفته ظهوریان تعرفه کتاب‌های چاپ دیجیتال باید سالی یکبار تغییر کند این در حالی است که در این سال‌ها، سالی سه بار چاپ دیجیتال تغییر تعرفه دارند. شنیده‌ها حاکی از این است که در نظر دارند چاپ دیجیتال را به قانون چاپخانه‌ها بیاورند.

او با تاکید بر توجه ناشران زن بر کیفیت آثار چاپی ادامه داد: شاید بتوان گفت که ناشران مرد بیشتر بحث اقتصادی را در نظر می‌گیرند در حالی که ناشران زن فعال در این حوزه با وسواس بیشتری کتاب را از نظر محتوایی و ظاهری تولید می‌کنند. البته در این مورد استعلام نگرفتم اما این مساله قابل بررسی است.