چرا نمایشگاه دروپا باید برگزار شود؟

در اواسط ماه مارس شرکت نمایشگاهی دوسلدورف اعلام کرد که برگزاری نمایشگاه به خاطر بحران ویروس کرونا یک سال به تعویق می افتد. نمایشگاهی که مهمترین رویداد جهان در حوزه صنعت چاپ بشمار می روند.

سابین گلدرمان مدیر نمایشگاه دروپا و رییس بخش فناوری های چاپ به برخی از پرسش های مربوط به برنامه جدید شرکت نمایشگاهی دوسلدورف برای دروپا پاسخ می دهد.

عامل کلیدی برای تعویق نمایشگاه دروپا چه بود؟
شرکت نمایشگاهی دوسلدورف بر اساس توصیه های تیم بحران دولت فدرال آلمان و ارزیابی انستیتو کخ در مورد ریسک برگزاری رویدادهای بزرگ تصمیم گرفت که برگزاری دروپا را به تعویق بیاندازد. از سوی دیگر شهردار دوسلدورف در 11 مارس اعلام کرد برگزاری رویدادهایی که بیش از هزار نفر در آن شرکت کنند ممنوع است. با در نظر گرفتن این موارد متاسفانه راه حل دیگری جز به تعویق انداختن دروپا وجود نداشت.

تاریخ جدید بر چه مبنایی تعیین شده است ؟
با توجه به تاثیر ویروس کرونا و اطلاعیه های رسمی و محدودیت ها، هفت نمایشگاهی که برای فصل بهار تدارک دیده بودیم به نیمه دوم سال 2020 و بهار سال 2021 موکول شد. از آنجاییکه ما به یک چارچوب زمانی دو ماهه برای آماده سازی دروپا نیاز داریم گزینه های محدودی در اختیار داشتیم. با در نظر گرفتن همه پارامترها و جدول زمانی نمایشگاه های مختلف تاریخ 20 تا 30 آوریل 2021 نزدیک ترین و بهترین تاریخ ممکن برای برگزاری نمایشگاه دروپا بود. این تاریخ برگزاری مورد موافقت رییس دروپا و انجمن های حامی ما از جمله VDMA قرار گرفت. با در نظر گرفتن وضعیت موجود، این تاریخ به ما امکان می دهد تا در آرامش و در امنیت کامل برای کلیه طرف های ذینفع برای برگزاری هر چه بهتر نمایشگاه برنامه ریزی کنیم. خوشبختانه، این چارچوب زمانی جدید از همان تاریخی که به طور سنتی دروپا برگزار می شود پیروی می کند، تاریخی که کل صنعت چاپ جهان به آن عادت کرده است.

جامعه جهانی چاپ در برابر تاریخ جدید چه واکنشی از خود نشان داده است؟
واکنش مشتریان بین المللی و همکاران ما به تعویق تاریخ برگزاری دروپا مثبت بود و همه آن را درک کرده و پذیرفته اند. ما از پیام های عاطفی و دوستانه ای که از طریق شبکه های اجتماعی دریافت کردیم بسیار خوشحال شدیم. تردیدی وجود ندارد که صنعت چاپ می خواهد دروپا بار دیگر برگزار شود، دروپایی که بتواند شرایط، جایگاه، تصویر و درخشش صنعت چاپ را به نمایش بگذارد. در شرایط فعلی چنین کاری امکان پذیر نبود. به همین خاطر ما هر آنچه از دستمان بر می آید برای مشتریان بین المللی خود انجام می دهیم تا نمایشگاه سال 2021 هر چه بهتر و با شکوه تر برگزار شود.

شرکت ها و غرفه گزاران معمولا جدیدترین تکنولوژی های خود را برای اولین بار در دروپا به نمایش می گذارند، با لغو دروپا در سال جاری بسیاری از سازندگان تجهیزات خود را با استفاده از رویدادهای مجازی به نمایش گذاشته اند، آیا چنین تحولی موجودیت دروپا را به خطر می اندازد؟
تردیدی نیست که غرفه گزاران نو آوری های خود را امسال به هر طریق ممکن به نمایش می گذارند، و برای این کار از فرمت های دیجیتال و یا برگزاری همایش ها و گردهمایی ویژه خودشان بهره می برند. با این حال این تمهیدات تنها می تواند پاسخگوی نیازهای فعلی مشتریان باشد. به عقیده ما این راهکارها نمی توانند جایگزین یک نمایشگاه بین المللی در قد و قواره دروپا که جذابیتی جهانی دارد باشد. دروپا یک سکوی پرتاب مهم برای کل صنعت چاپ جهان است، رویدادی که یک موقعیت منحصر بفرد، در اختیار سازندگان و شرکت ها قرار می دهد تا نوآوری های خود را به نمایش گذاشته و با همکاران، همتایان و دیگر دست اندرکاران صنعت چاپ رو در رو ملاقات کنند. به همین خاطر آنها حتی با تعویق زمان دروپا به همکاری و خود با این رویداد جهانی ادامه خواهند داد.
ما همه انسان هستیم و نیاز به ملاقات و دیدار فرد به فرد داریم تا با دیگری تبادل نظر کرده و اطلاعاتمان را رد و بدل کنیم. این ویژگی با وجود تمام پیشرفت های تکنولوژی دیجیتال در ما انسان ها تغییر نکرده است. بنابراین بسیاری از مشتریان بزرگ ما گرد شعار محوری جمع شده اند. شعاری با این مضمون: ” بیایید آینده را با یکدیگر در سال 2021 در آغوش بگیریم. ”

فکر می کنید شرکت های چاپی چگونه می توانند بحران کرونا را از سر بگذرانند؟
تردیدی نیست که این بحران برخی ها را از پا در خواهد آورد و عواقب اقتصادی ناگوار دراز مدتی بر جا خواهد گذاشت. ولی آنچه اهمیت دارد این است که صنعت چاپ به راه خود ادامه دهد و از سکون و رخوت پرهیز کند. صنعت ما باید برای آینده خود سرمایه گزاری کند و از فرصت های موجود در بازار استفاده کند، زیرا چاپ با کاربردهای متنوع و گسترده ای که دارد برای بسیاری از بازارها در آینده ضروری و اجتناب ناپذیر خواهد بود. تبادل اندیشه ها بین بازیگران صنعت چاپ و الهام پذیری ابزار مهمی برای رسیدن به هدف نهایی هستند. تمام این راهکارها و عوامل در یک قالب آینده نگرانه در نمایشگاه دروپا عرضه می شود.

تاخیر یک ساله نمایشگاه چه تغییراتی را برای دروپا 2021 رقم خواهد زد؟
این تاخیر، تحول جدید و بی سابقه ای است و نیاز به نوعی انعطاف از طرف همه دارد. مثل گذشته ما تمام اقدامات لازم برای برگزاری موفق دروپا در تاریخ جدید را انجام خواهیم داد.

این تاخیر چه تاثیری در نمایشگاه های مسه دوسلدورف در دیگر کشورها خواهد گذاشت؟
تاثیر چندانی نخواهد داشت.