چاپخانه‌ها برگه رکود چاپ می‌کنند؛ سراغ تسهیلات را نگیرید

اردبیل- بعد از شیوع بیماری کرونا، صنعت متزلزل چاپ در اردبیل بیش‌ازپیش دچار رکود شده و فعالان در دوراهی ترک شغل یا ادامه آن ایستاده‌اند.

 

ونوس بهنود؛ بازارچاپ در اردبیل تا به امروز با روزهای پرتنش و افت‌وخیزهای متعددی همراه شده است. حضور دیرهنگام چاپ و عقب‌ماندگی تاریخی آن حتی در دهه‌های اخیر نیز جبران نشده و حتی نمی‌توان گفت صنعتی به نام صنعت چاپ آن‌هم درست زمانی که نمی‌توان در این شهر یک روزنامه چاپ کرد و کیفیت چاپ کتب نیز مقبول نیست، شکل‌گرفته باشد.

اما همان فعالان فعلی نیز نان‌آور خانواده‌های خود هستند و بارها و بارها شرایط نامساعد کاری خود را اعلام و از اتحادیه‌ها گرفته تا ارشاد اسلامی و هر نهادی که بتوانند استمداد طلبیده‌اند.

شیوع کرونا ضربه‌ای هرچند کوچک اما برای تن نحیف چاپ نیمه‌جان اردبیل، کاری و زهرآگین بود. بعد از کرونا که دارد به یک‌سالگی خود می‌رسد، بخش عمده‌ای از فعالان حتی سابقه‌دارها شوک بازار را با تمام استخوان لمس کرده‌اند. مانده‌اند ادامه بدهند یا ترک شغل کنند و از محل فروش تجهیزات چند صباحی بیشتر خرج خانه را برسانند.

قیمت کاغذ وارداتی دو برابر شده است 
بخش عمده مشکل چاپخانه‌ها در اردبیل افزایش قیمت کاغذ است. تا جایی که شهروز گلدوست از فعالان صنعت چاپ می‌گوید متأسفانه قیمت‌ها آن‌قدر بالا کشیده که با افسوس و ناراحتی به مشتری اعلام قیمت می‌کنیم.

 

وی با اشاره به اینکه چاپخانه آریتان در حوزه چاپ مطبوعات فعالیت دارد، اضافه کرد: افزایش قیمت در کمیت و کیفیت کار مطبوعات تأثیرگذار بوده و مشتریان ما کاهش‌یافته است.

محمود قنبرزاده مدیر چاپخانه سبلان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار یکی از مهم‌ترین مشکلات صنعت چاپ را گرانی مواد اولیه عنوان کرد و گفت: یک بسته کاغذ A۴ از ۳۰ هزار تومان به ۵۵ هزار تومان رسیده است. کاغذ تحریر از ۳۰۰ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان افزایش قیمت دارد. کاغذ گلاسه هم همین‌طور.

وی با تأکید به اینکه با افزایش ملزومات چاپ، هزینه‌ها افزایش‌یافته است، اضافه کرد: به طبع مشتریان ما کاهش دارد و بسیاری از مشتریان ما نیز به‌طورکلی سفارشات خود را متوقف کرده‌اند.

ویترین کارت‌های عروسی جمع شده است
قنبرزاده با ذکر مثالی به آستانه عید نوروز اشاره کرد و گفت: اگر هرسال در این مقطع با چاپ سررسید درآمدزایی داشتیم بخش عمده آن تعطیل شد و بسیاری از شرکت‌ها وقتی همه‌جا را تعطیل‌شده دیدند، سفارش ندادند.

این چاپخانه‌دار می‌گوید مجبور شده حتی ویترین کارت‌های عروسی را جمع کند؛ چراکه به دلیل شیوع بیماری چاپ کارت عروسی و عزا و همه مراسمات دیگر تعطیل‌شده است.

اما این‌همه درد چاپخانه‌دارها نیست. بخشی از فعالیت چاپخانه‌ها قبول سفارش از ادارات است که به دلیل کاهش مراسمات و رویدادها و محدودیت اعتبارات دستگاه‌ها در این حوزه هم چاپخانه‌ها حمایتی نمی‌توانند داشته باشند.

مدیر چاپخانه بهرامی در شهرستان خلخال در این خصوص گفت: متأسفانه به دلیل کاهش بودجه ادارات عملاً سفارشات این حوزه کاهش دارد.

برات علی بهرامی تصریح کرد: مواد اولیه ما شامل بنر و کاغذ همگی وارداتی است که با افزایش نرخ دلار افزایش قیمت دارد و به‌مانند سابق نمی‌توانیم سفارش بگیریم.

وی افزود: فروش کاغذ به دست دلالان افتاده و با چند برابر قیمت به دست ما می‌رسد نهایت این می‌شود که وقتی می‌خواهیم کارمان را توسعه بدهیم نمی‌توانیم. خود بنده علاقه‌مند به توسعه چاپ افست هستم اما باید حمایت‌ها هم اعمال شود.

خیلی‌ها سراغ تسهیلات نرفتند
صنعت چاپ یکی از صنایعی است که دولت وقتی متوجه کمر شکسته آن شد، تسهیلات کرونایی را پیش کشید. قرار بود با ۱۲ درصد، تسهیلات به متقاضیان اعطا شود تا جایی که مدیرکل ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: هرچند ۱۵۰ مجوز در حوزه چاپ و نشر صادرشده که ۱۲ تا افست و مابقی دیجیتال است، اما حاضریم هم درخواست‌های جدید را بررسی کنیم و هم به متقاضیان تسهیلات بدهیم.

 

عبدالله بحرالعلومی بابیان اینکه حتی بخشی از نرخ تسهیلات را وزارت ارشاد متقبل شده است، اضافه کرد: این اقدامات می‌تواند کمک‌حالی برای صنعت چاپ استان باشد و بتواند با تداوم و توسعه فعالیت قابلیت خود در سطح ملی را نشان دهد.

اما تسهیلات پیشنهادی آقای مدیر استقبال نمی‌شود. مدیر چاپخانه سبلان تصریح کرد: در تسهیلات پیشنهادی قیدشده که کارفرما باید کارگر داشته باشد تا حدود ۱۵ میلیون تومان تسهیلات بگیرد. بنده که خود در حال کار کردن هستم شامل تسهیلات نمی‌شوم.

به گفته قنبرزاده به‌جای تسهیلات بهتر است دولت از محل تبصره ۳، کاغذ موردنیاز مطبوعات را تأمین کند. اگر کاغذ نباشد عملاً قادر به فعالیت نیستیم.

همچنین مدیر چاپخانه بهرامی نیز می‌گوید سراغ تسهیلات نرفته است چراکه گفته‌شده ۷۰ درصد متعلق به کارگر است و کارفرما باید ضامن او باشد.

بهرامی بابیان اینکه در شرایط کرونا هم حقوق و بیمه کارگران خود را به‌صورت کامل پرداخت کرده است، اضافه کرد: ما آماده توسعه کار و اشتغال‌زایی هستیم اما به شرطی که حمایت شویم.

یکی از فعالان حوزه صحافی نیز از تسهیلات استفاده نکرده و معتقد است به‌جای تسهیلات باید میدان فعالیت فعالان این حوزه فراخ‌تر شود.

باقر اسحق زاده که از فعالان صحافی سنتی است، اضافه کرد: در شهرهای دیگر رقابت‌ها و مسابقاتی برای حوزه صحافی برگزار می‌شود تا دیده شوند، اما واقعیت این است که کسی از ما خبری نمی‌گیرد و با آمدن صنعت چاپ بسیاری از امورات صحافی توسط چاپخانه‌ها انجام می‌شود.

هرچند دولت همه متضررین کرونا را خواسته به یک شیوه درمان کند، تأکید جمیع فعالان عرصه چاپ تلطیف شرایط تأمین مواد اولیه چاپ به‌ویژه کاغذ به‌جای پرداخت تسهیلات است و این در حالی است که مطابق اعلام سازمان صمت استان اردبیل واردات کاغذ و مقوا در لیست کالاهای وارداتی استان جا خوش کرده و در نیمه نخست سال نیز در این لیست دیده می‌شود.