پایش ‌وضعیت تولید و‌ صادرات کاغذ و مقوا

۶ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی در کشور در صنایع سلولزی فعالیت می‌کنند که این تعداد ۷ درصد کل صنعت، ۸/۴ درصد از اشتغال صنعتی و ۵ درصد از ارزش افزوده کل صنعت را در بر‌گرفته است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ ​ در سلسله نشست‌های تخصصی پایش صنعت کشور که این هفته با حضور نمایندگانی از انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق، انجمن‎کارفرمایی تولید‌کنندگان پاکتهای کاغذی چند‌لایه سیمان و‌گچ، انجمن کارفرمایی تولید‌کنندگان کاغذ‌های سایز شده واتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ ایران برگزارشد، ضمن تشریح مهمترین چالش‌ها و مشکلات صاحبان این صنایع، راهکار‌های لازم برای بهبود وضعیت تولید این صنعت با تامین مواد اولیه موردنیاز و ایجاد تمهیداتی برای توسعه صادرات در این بخش اتخاذ شد.
فرشاد مقیمی معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت که میزبان این تشکل‌های تخصصی بود، با اشاره به میزان تولید انواع کاغذ در سال گذشته گفت: براساس آمار‌های اعلام شده، میزان تولید انواع کاغذ و مقوا در سال ۹۷ حدود یک میلیون تن بوده که در مقایسه با سال ۹۶ روند افزایشی داشته است.
وی با اشاره به کاهش ۱۸ درصدی واردات و افزایش صادرات ۶۳ درصدی انواع کاغذ و مقوا در سال ۱۳۹۷ و خود کفایی در تامین نیاز کشور در برخی از انواع کاغذ و مقوا‌ها افزود: با توجه به شرایط اقلیمی، توسعه صنعت کاغذ در کشور با محوریت تولید از کاغذ باطله بوده است که با توجه به کمبود کاغذ باطله در کشور و نیاز تولیدکنندگان به این مواد اولیه، واردات ضایعات کاغذ به کشور با رعایت مسائل زیست محیطی با هماهنگی با سازمان حفاظت محیط زیست تسهیل خواهد شد.
مقیمی کمبود مواد اولیه مورد نیاز این صنعت را یکی از مهمترین چالش‌های صنعت کاغذ برشمرد و گفت: افزایش تولید در این صنعت منوط به وجود مواد اولیه مورد نیاز صنعت کاغذ در کشور است وما سعی می‌کنیم با تسریع در تامین مواد اولیه، فضا را برای تولید محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر فراهم کنیم.
معاون امور صنایع وزیر صمت در ادامه با اشاره تدوام نشست‌های تخصصی پایش صنایع تصریح کرد: با برگزاری نشست‌های مستمر با تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی در کشور سعی در نزدیک کردن طیف‌های مختلف صنعت کشور به یکدیگر و ایجاد بستری برای تبادل نیاز‌های صنعتی و توانمندی‌ها داریم.
مقیمی همچنین اشاره‌ای به نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید‌کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه گام خوبی در راستای بهم رسانی نیاز‌ها و توانمندی‌ها بود و باعث نزدیک شدن بسیاری از صنایع به یکدیگرشد.
وی اضافه کرد: نشست‌های تخصصی پایش نیز در این راستا فرصت مناسبی برای تعامل صنایع مختلف بوده و امکان شناسایی وضعیت صنایع را بیش از پیش فراهم خواهد کرد.
۲۲ تا ۲۵ کیلوگرم سرانه مصرف انواع کاغذ و مقوا در کشور
در حال حاضر سهم سرانه مصرف انواع کاغذ و مقوا در کشور ۲۲ تا ۲۵ کیلوگرم است و حدود ۲۳۰۰ واحد صنعتی در زمینه صنایع کاغذ و فراورده‌های کاغذی دارای مجوز صنعتی هستند.
گفتنی است، در سال گذشته حدود ۱۷۰ هزارتن کاغذ بسته بندی صادر شده است و با رفع موانع واردات کاغذ باطله ضمن تامین نیاز داخلی صنایع کشور این میزان می‌تواند افزایش یابد. علاوه بر این صادرات جعبه کارتن در سال ۱۳۹۷ حدود ۶۰ هزار تن بوده که در مقایسه با سال قبل ۴۱ درصد افزایش داشته است.
همچنین مهمترین مشکل در حوزه کاغذ مربوط به کاغذچاپ، تحریر و روزنامه بوده که با توجه به نقش سایر دستگاه‌ها در سیاست گذاری این صنعت در تلاش هستیم تا با هماهنگی بعمل آمده نسبت به بهبود وضعیت آن اقدام شود.
در این نشست نمایندگان تشکل‌های تخصصی به موضوعاتی نظیر کمبود مواد اولیه و تسریع در تخصیص ارز، رفع موانع صادرات در برخی محصولات کاغذی نظیردفترچه مشق، پاکت و..، محدودیت صادرات سیمان به کشور عراق و اعمال عوارض از سوی کشور مذکور و تاثیر آن در تولید پاکت کاغذی، مشکلات زیست محیطی واردات ضایعات کاغذ به کشور و نیاز صنعتگران به این مواد اولیه و… مطرح و راهکار‌های اجرایی برای برون رفت اتخاذ شد.