واردات بی رویه کاغذ معضل جدی برای صنایع چوب و کاغذ

ایسنا/مازندران مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ استان مازندران گفت: واردات بی رویه کاغذ آسیب جدی به صنایع چوب و کاغذ زده است زیرا از مالیات ارزش افزوده معاف بوده و این در حالیست که صنایع چوب وکاغذ مجاب به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است.

 

مصطفی سعیدی در جلسه‌ هم اندیشی با خبرنگاران که در چوب وکاغذ مازندران برگزار شد با اشاره به اینکه عدم اجرای درست حفاظت جنگل از جمله چالش‌های صنایع چوب و کاغذ است، اظهارکرد: عدم برداشت چوب شکسته جنگلی و تامین چوب از جنگل موجب شده  در تهیه مواد اولیه اصلی کارخانه دچار مشکل باشیم.

وی با تاکید بر اینکه واردات بی رویه کاغذ آسیب جدی به صنایع چوب و کاغذ زده است، افزود: واردات کاغذ از مالیات ارزش افزوده معاف بوده و این در حالیست که صنایع چوب وکاغذ مجاب به  پرداخت  مالیات بر ارزش افزوده است.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ استان مازندران با بیان اینکه هرچند بحث‌زراعت چوب نیز انجام شده اما پاسخگوی نیاز شرکت نیست، ادامه داد: عدم اجرای تعهدات سازمان جنگل‌ها و پرداخت بدهی انها به ما بار بزرگی از تامین نقدینگی را مرتفع می کند.

سعیدی گفت: با وجود مصوبه ستاد تسهیل استانداری مبنی بر برداشت چوب شکسته از جنگل، هنوز این مصوبه اجرایی نشده است، با واگذاری می‌توان مواد اولیه کارخانه را تأمین کرد و در ساماندهی جنگل تأثیرگذار بود.

وی افزود: به طور میانگین بیش از ۱۵ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این کارخانه تبادلات مالی و تجاری و یا اشتغال دارند.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ استان مازندران عدم کارشناسی مناسب و درست در حوزه‌های تصمیم گیری و تصمیم سازی صنایع چوب و کاغذ را از دیگر مسائل و مشکلات عنوان کرد و گفت: چوب و کاغذ، سال‌ها شرکت ورشکسته محسوب می شده و جز ماده ۱۴۱ قرار گرفته و نمی تواند از خدمات بانکی استفاده کند، اما بعد از سال‌ها توانستیم از ماده ۱۴۱ خارج شویم و با این خروج بار اضافی مجموعه و موانع تولید را برطرف کنیم.

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران از واردات کاغذ خبرداد و گفت: مقرر بود ۱۰۰ میلیون یورو ارز نیمایی به صادرات چوب بدهند اما این امر محقق نشد.

سعیدی با اشاره به وضعیت فعلی کارخانه چوب‌وکاغذ و جریانات واگذاری به بخش خصوصی گفت: فروش کارخانه از طریق مزایده از دستور کار خارج شده و سهام کارخانه وارد بورس شده است تا از این طریق کارخانه به حیات خود ادامه دهد و خاطرات بد صنایع از جمله نساجی در مازندران تکرار نشود.