هشدار گندمی به مسئولان/ ضربه به کشاورزان ایرانی با خرید محصولات قزاق‌ها/ سازوکار تعیین نرخ خرید تضمینی گندم تغییر می‌کند/ پیشنهاد مجلس برای تشکیل شورای نرخ‌گذاری گندم

خبرگزاری میزان- رییس کمیسیون «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» مجلس گفت: قیمت تمام شده کاشت گندم با قیمت کود شیمیایی تعیین شده کیلویی ۴ هزار و ۸۰۰ تومان تمام می‌شود؛ مسئولان به جای اینکه گندم کیلویی ۵ هزار تومان را از خارج وارد کنند می‌توانند با قیمت ۴ هزار و ۸۰۰ تومان از تولید کننده داخلی خریداری کنند.

 

سید جواد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به افزایش نجومی قیمت کود شیمیایی، گفت: قیمت کود شیمیایی بیش از ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است و این مسئله هزینه‌های کشت را افزایش می‌دهد.
وی تاکید کرد: وقتی شاهد افزایش هزینه کشت هستیم باید منتظر افزایش قیمت محصول هم باشیم.
این نماینده مجلس گفت: ما یک سری محصولات داریم که در صورت افزایش قیمت نهاده‌ها، وقتی دست به افزایش قیمت آن بزنیم با فرآیند قیمت تضمینی مواجه می‌شویم که اتفاقا این محصولات، محصولات استراتژیک هستند.
رییس کمیسیون «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» مجلس تاکید کرد: اگر قیمت کود شیمیایی را از ۱۰۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان می‌رسانیم باید بدانیم افزایش قیمت کود شیمیایی در قیمت محصول کشاورزی تأثیر خواهد گذاشت. این در حالی است که ما حتی سقف خرید را هم بسته نگه می‌داریم که در نتیجه این عمل کشاورز به این نتیجه می‌رسد که دیگر محصولی که سعی در کاشت آن را داشت را کشت نکند و مشغول به کاشت محصول دیگری شود.
وی تاکید کرد: همچنین این فرآیند باعث خواهد شد که ما در سال آینده شاهد کاهش میزان تولید گندم در کشور باشیم.
ساداتی نژاد با بیان اینکه مصرف گندم سالیانه کشور ۱۰ میلیون تن است، اظهار داشت: وقتی میزان تولید گندم در کشور کاهش پیدا می‌کند ما مجبور به واردات گندم هستیم.
رییس کمیسیون «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» مجلس با بیان اینکه گندم با احتساب هر کیلو ۵ هزار تومان وارد کشور می‌شود، بیان داشت: این مسئله بی انصافی است! ما در ازای واردات گندم در هر کیلو ۵ هزار تومان به کشور قزاقستان می‌دهیم ولی می‌توانیم از کشاورز خودمان ۳ هزار تومان خرید کنیم.
این نماینده مجلس گفت: هم اکنون قیمت تمام شده کاشت گندم با قیمت کود شیمیایی تعین شده کیلویی ۴ هزارو ۸۰۰ تومان تمام می‌شود؛ مسئولین به جای اینکه گندم کیلویی ۵ هزار تومان را از خارج وارد کنند می‌توانند با قیمت ۴ هزارو ۸۰۰ تومان از تولید کننده داخلی خریداری کنند و این فرآیند دیگر نیاز به ارز هم ندارد.

وی با بیان اینکه ما همیشه در مقوله قیمت تضمینی گندم مشکلات عدیده‌ای داریم، گفت: این مسئله به این دلیل است که دولت این قیمت را تعیین می‌کند، اما ما دراین زمینه قانون داریم.

تهیه طرح دو فوریتی تغییر سازوکار تعیین نرخ خرید تضمینی گندم

ساداتی نژاد با بیان اینکه دولت مصوبه سال ۱۳۶۸ در زمینه خرید تضمینی گندم را رعایت نمی‌کند، بیان داشت: کمیسیون «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» مجلس به تازگی طرح دو فوریتی درباره تغییر سازوکار تعیین نرخ خرید تضمینی گندم تهیه کرده است.

رییس کمیسیون «کشاورزی، آب و منابع طبیعی» مجلس افزود: تلاش می‌کنم در این طرح دو فوریتی به جای اینکه دولت در زمینه نرخ خرید تضمینی گندم تصمیم‌گیر باشد، یک شورا مسئولیت تعیین نرخ تضمینی گندم را برعهده بگیرد و دو نماینده مجلس هم به عنوان عضو ناظر در آن فعال باشند.
وی افزود: باید در فرآیند قیمت‌گذاری گندم زمان کاشت، قیمت تمام شده و پرداخت مناسب مدنظر قرار گیرد که ما برای این سه فرآیند در طرح دو فوریتی موارد را به درستی پیش بینی کرده‌ایم.