نوسان قیمت در بازار کاغذ و عدم اختصاص ارز دولتی

در حالی که بیش از ۵ ماه از ثبت سفارش برخی واردکنندگان کاغذ می‌گذرد و روند اداری نیز طی شده،‌ ارزی برای واردات اختصاص نیافته است.

به نقل از تسنیم،‌ سال گذشته اگرچه سال پر فراز و نشیبی برای حوزه کاغذ به شمار می‌رفت،‌ اما در نیمه دوم سال بازار کاغذ چاپ و تحریر نفس آسوده‌ای کشید و قیمت‌ها به رقم واقعی خود نزدیک شدند،‌ بازار نسبتا ثبات پیدا کرد و مصرف‌کنندگان توانستند با اطمینان بیشتری خرید کنند،‌ هر چند که به باور برخی از کارشناسان قیمت‌های موجود در بازار حتی از قیمت تمام شده برای واردکننده نیز کمتر شد.

در این میان البته نباید از تاثیری که عرضه کاغذ دولتی بر بازار آزاد گذاشته است، غافل شد. اما نکته مهم ادامه دار بودن این ثبات در بازار کاغذ در سال ‌جاری که در ابتدای آن هستیم است.

از نخستین روزهای پس از تعطیلات در بازار کاغذ افزایش قیمتی چند هزار تومانی را شاهد بودیم که طی روزهای اخیر برطرف شده و قیمت کاغذ کاهش داشته است. بر این اساس قیمت هر بند کاغذ چاپ و تحریر 70 در 100 70 گرمی، 327 هزار تومان و قیمت هر بند کاغذ تحریر 60 در 90 70 گرمی 280 هزار تومان بفروش رفته است. البته کاهش قیمت در حوزه کاغذ اندونزی نبوده است،‌ کاغذ اندونزی در روزهای گذشته با افزایش قیمت مواجه شده و به بندی 410 هزار تومان رسیده است.

با این حال به نظر می‌رسد در دوره پساکرونا مشکلاتی برای کاغذ نیز به وجود آمده است، از آن جمله کاهش تولید کاغذ در کشورهایی چون چین،‌ هند،‌ اندونزی و … و کندی برورکراسی اداری در ایران برای واردات کاغذ است.