نماینده رامیان: سایت پسماند زباله آزادشهر جان ۲۵۰ هزار نفر را به خطر انداخته است

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات سایت پسماند زباله آزادشهر گفت: جان حدود ۲۵۰ هزار نفر از مردم شهرها و روستاهای حاشیه این با خطر مواجه است.

 

 

به گزارش ایسنا، غلامعلی کوهساری در اخطاری مستند به اصل ۵٠ قانون اساسی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس گفت: در قانون اساسی حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی تلقی شده و از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا می‌کند، ممنوع است.

وی افزود: سایت پسماند زباله آزادشهر ۱۵ سال قبل علیرغم اینکه گزینه‌های مختلفی در شرق استان گلستان برای این منظور وجود داشت و جانمایی یا ارزیابی زیست محیطی سایت مذکور درست صورت نگرفت در دو کیلومتری شهر آزادشهر ایجاد شد. با توجه به وسعت پیش‌بینی شده برای این سایت که حدود ۸ هکتار بوده ظرفیت سایت مذکور تکمیل شده و علیرغم چندین تذکر از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، مسئولین مربوطه به این تذکرات بی توجه بوده و این امر جان حدود ۲۵۰ هزار نفر از مردم شهرها و روستاهای حاشیه سایت مذکور را با خطر مواجه کرده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: از سازمان محیط زیست و فعالان محیط زیست می خواهم به این موضوع ورود کرده و دستگاه‌های نظارتی هم موضوع را به جد پیگیری کنند. ورود شیرابه های حاصل از زباله ها به منابع آب‌های زیرزمینی برخلاف آنچه در ارزیابی‌های سایت مذکور به آن اشاره شده یکی از مشکلات اصلی سایت است. در بحث ارزیابی سایت دیده شده که برای مقابله با شیرابه های سایت باید چه کارهایی انجام شود، ولی تا این لحظه هیچ اقدامی برای از بین بردن شیرابه های حاصل پیش بینی نشده و اقدامی صورت نگرفته است.

کوهساری با بیان اینکه این سایت توسط سازمان مدیریت پسماند استانداری گلستان مدیریت می‌شود، گفت: حدود ۲۵۰ هزار نفر از شهروندان آزادشهر، نگین شهر، مینودشت و گنبدکاووس و روستاهای حاشیه با مشکلاتی در چند سال اخیر مواجه هستند از جمله بوی نامطبوعی که از این سایت به مشام می‌رسید باعث آزرده خاطر شدن مردم شده است. انتظار داریم برای جلوگیری از مشکلات اساسی، مسئولین وزارت کشور اقدامات لازم را انجام دهند.