معرفی یک فناوری بازیافت خانگی آینده‌نگرانه

در نمایشگاه CES امسال شاهد معرفی یک فناوری جدید دوستدار محیط زیست هستیم که یک دستگاه بازیافت خانگی است و انتظار می‌رود نمونه اولیه آن ظرف سه ماه آینده آماده شود.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، بازیافت بسیار ساده به نظر می‌رسد. اینکه مواد قابل استفاده مجدد مانند پلاستیک، شیشه و آلومینیوم از زباله‌ها و ضایعات را جدا کرده و جمع‌آوری کنیم. اما واقعیت چیز دیگری است. آنچه می‌تواند بازیافت شود به محل زندگی ما و ضایعات مواد غذایی بستگی دارد.
اکنون یک استارتاپ به نام “لاسو”(Lasso) مستقر در انگلیس در حال کار بر روی دستگاهی است که زباله‌ها را برای بازیافت جمع‌آوری، تمیز و دسته‌بندی می‌کند. بهتر از همه اینکه این دستگاه شبیه به یک وسیله مورد استفاده روزمره در آشپزخانه است و ظاهر عجیب و غریبی ندارد و می‌توان آن را در کنار یخچال، ماشین ظرفشویی یا ماشین لباسشویی قرار داد.
این دستگاه که “لاسو” نام دارد، هنوز در حال توسعه است و دارای یک سینی برای ریختن زباله‌ها است. سپس مجموعه‌ای از دوربین‌ها و حسگرها، مواد را تجزیه و تحلیل کرده و در مورد قابل بازیافت بودن آن تصمیم می‌گیرند و مواد اضافی و غیر قابل بازیافت را جدا کرده و پس می‌دهد.
سپس مواد قابل بازیافت با بخار تمیز می‌شوند تا چربی‌ها، آلودگی‌ها و برچسب‌های باقی‌مانده از بین برود. سرانجام مواد بازیافتی فشرده شده و در یک محفظه اختصاصی در قسمت پایین “لاسو” قرار می‌گیرد. هنگامی که محفظه مواد بازیافت شده پر شود، می‌توان از برنامه موبایلی این دستگاه برای نظارت بر آنها استفاده کرد. سپس با اطمینان از اینکه می‌توان از این مواد برای ایجاد محصولات جدید استفاده کرد، می‌توان آنها را از دستگاه بیرون آورد.
از نظر تئوری، این دستگاه نیاز به مراجعه به کارخانه‌های بازیافت را برطرف می‌کند و مواد بازیافت شده را در فرآیندی که به “بازیافت حلقه بسته” معروف است، می‌توان به تولیدکنندگان ارائه کرد تا به محصولات جدید تبدیل شوند.
“آلدوس هیکس” مدیرعامل “لاسو” معتقد است که همه باید بازیافت را مانند شستن لباس‌ها و ظروف، امری عادی ببینند. وی می‌گوید: ما برای تمیز کردن لباس‌های خود از ماشین لباسشویی استفاده میکنیم، بنابراین می‌توانیم بارها و بارها از لباس‌هایمان استفاده کنیم. پس چرا یک وسیله بازیافت خانگی نداشته باشیم تا از مواد قابل بازیافت نیز بتوانیم بارها و بارها استفاده کنیم؟
این شرکت در حال حاضر هفت ماده شامل آلومینیوم و فولاد، دو نوع پلاستیک، سه نوع شیشه را مورد هدف قرار داده است، این در حالی است که کاغذ و مقوا که موارد استفاده و دورریز زیادی دارند، در این فهرست وجود ندارد.
قیمت “لاسو” نیز می‌تواند یک مسئله باشد. “هیکس” می‌گوید که نمونه اولیه “لاسو” در سه ماه آینده تکمیل می‌شود. این شرکت در وب‌سایت خود اقدام به ثبت نام برای ثبت تقاضای این دستگاه کرده است، اما هنوز قیمت نهایی این محصول مشخص نشده است.
نکته جالب اینکه تولید نسخه نهایی و تجاری و قابل عرضه به بازار “لاسو” به احتمال زیاد تا سال ۲۰۳۳ محقق نخواهد شد. طبق گفته “هیکس”، هزینه آن حدود ۳۵۰۰ دلار خواهد بود که بسیار گران است، اما نباید فراموش کرد که یخچال و فریزرها نیز وقتی برای اولین بار به بازار آمدند، قیمت بالایی داشتند.
البته هزینه خرید بالای این دستگاه می‌تواند توسط فروش مواد بازیافتی آن جبران شود و شرکت سازنده در وب‌سایت خود ادعا کرده است که مشتریان خواهند توانست ظرف مدت پنج سال ضمن جبران هزینه خرید دستگاه، به سود نیز برسند.