مشاغل مرتبط با کاغذ در ورطه نابودی قرار دارند

مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با اشاره به اهمیت امنیت فروش برای کاغذ فروشان گفت: حاکمیت باید بداند رسته‌های شغلی که با کاغذ سر و کار دارند، در ورطه نابودی قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم آرمان پور مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در برنامه «گفتگوی فرهنگی» رادیو گفتگو در مورد گرانی کاغذ گفت: گرانی کاغذ به ویژه در بخش ناشران دانشگاهی بسیار اثر گذار است. چرا که در طول سال تحصیلی، دانشجویان در ۲ ترم مهرماه و بهمن ماه به دنبال کتاب هستند. اما تعطیلی دانشگاه‌ها در ایام اغتشاشات و کاهش چاپ کتاب توسط ناشران دانشگاهی از جمله مشکلات فعلی است.

وی افزود: یک ناشر دانشگاهی برای چاپ کتاب باید حدود ۲۰۰ میلیون تومان تنها برای کاغذ هزینه نماید. در این صورت با بالا بردن قیمت، کتاب به pdf تبدیل می‌شود و ناشر نیز سرمایه خود را از دست می‌دهد و در غیر این صورت باید تعداد چاپ خود را کاهش دهد.

آرمان پور با ابراز تأسف از نبود کاغذ در بازار و همچنین نبود سازماندهی برای آن گفت: در چند ماه اخیر وزارت فرهنگ قدم‌هایی برای توزیع کاغذ ایرانی برداشته اما برای تمام کتاب‌ها مورد مصرف نیست.

مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با اشاره به اهمیت امنیت فروش برای کاغذ فروشان افزود: حاکمیت باید بداند رسته‌های شغلی که با کاغذ سر و کار دارند، در ورطه نابودی قرار دارند.

وی گفت: ناشران باید برای هفته‌های آینده کتاب تولید کند اما تعداد عمده‌ای از ناشرانی که کتاب‌های تصویر دار و رنگی باید تولید کنند، امکان تولید کتاب با کاغذ ایرانی را ندارند. بنابراین دولت باید مستقیماً وارد این حوزه شود و توزیع عادلانه آن مد نظر باشد چرا که در حال حاضر ناشران با مشکل مواجه هستند.

آرمان پور همچنین ضمن گلایه از خارج شدن کاغذ از سبد کالاهای اساسی افزود: امروز با یک تهدید در سطح دانشگاهی مواجه هستیم. قیمت کتاب برای دانشجویان بالاست و لذا استاد یک جزوه چندین صفحه‌ای به دانشجو می‌دهد که خروجی آن یک دانشجوی بی سواد است.

مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی گفت: کاغذ داخلی کیفیت کاغذ خارجی را ندارد اما اگر روند مناسب و مثبت باشد، ناشران حاضرند برای تعدادی از کتاب‌های خود که آفست می‌شوند از کاغذ ایرانی استفاده نمایند. ناشران باید حاشیه سود خود را کمتر کنند و به فرهنگ جامعه کمک نمایند و دولت نیز باید نقش حمایتی داشته باشد و جلوی توقف فروش کاغذ توسط کاغذ فروشان را بگیرند تا کاغذ خود را عرضه کنند.

وی در ادامه افزود: دولت باید با تسهیلات کم بهره به ناشران کمک کند تا بتوانند از این گردنه عبور نمایند تا ناشران بتوانند خودشان را برای نمایشگاه کتاب آماده نمایند.

آرمان پور با اشاره به سو مدیریت‌های اتحادیه ناشران و کتاب فروشان در دوره پیش گفت: در دوره قبل توزیع کاغذ عادلانه نبود و از کاغذی که همه ناشران می‌توانستند بهره ببرند، تنها عده‌ای محدود استفاده کردند. لذا باید دولت برای کاغذ ناشران تدبیر کند تا بتوانیم یک نمایشگاه پر باری به نمایش بگذاریم.