مدیر کارخانه مازندران: کاغذ کتاب‌های درسی را زیر قیمت بازار به آموزش و پرورش دادیم

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ روز گذشته معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با تسنیم از  افزایش چشمگیر قیمت کتاب‌های درسی و تحمیل هزینه‌های بیشتر به خانواده‌ها در صورت فراهم نشدن یارانه کاغذ خبر داده است.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد در صورت تامین نشدن این یارانه،‌ قیمت کتاب‌های درسی دانش‌آموزان 50 تا 80 درصد گران خواهد شد. از همین رو ثبت سفارش کتاب‌های درسی که قرار بود از امروز 27 فروردین ماه انجام شود،‌ به تعویق افتاده است.

وزارت آموزش و پرورش سال گذشته برای نخستین بار 70 درصد نیاز خود به تامین کاغذ کتاب‌های درسی را در قراردادی به کارخانه چوب و کاغذ مازندران واگذار کرد،‌ کارخانه چوب و کاغذ مازندران سال 1401 پس از دو سال وقفه در تولید کاغذ تحریر،‌ توانست هم به تعهد خود در مقابل آموزش و پروش پاسخ دهد، هم 7 هزار تن کاغذ در اختیار نشر قرار دهد. اما این کاغذ با چه قیمتی به وزارت آموزش و پرورش ارائه شده و چه تاثیری در افزایش یا کاهش قیمت کتاب‌های درسی خواهد داشت؟

امید نیک‌نژاد مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران که پیش از این از صرفه‌جویی 60 میلیاردی آموزش و پرورش با خرید کاغذ داخلی خبر داده بود در این زمینه به تسنیم می‌گوید:‌ ما در سال گذشته، 30 هزار تن کاغذ مورد نیاز کتاب‌های درسی را تامین کردیم تقریبا عمده این کاغذها تحویل داده شده و کمتر از هزار تن باقی مانده که در حال ارسال است.

وی ادامه داد:‌ کارخانه مازندران کاغذ را با قیمت 25 هزار و 800 تومان در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار داد،‌ قیمت جهانی کاغذ هر کیلو یک دلار است، اگر قیمت دلار در بازار آزاد را محاسبه کنیم، تقریبا کیلویی 50 هزار تومان است،‌ اگر با ارز نیمایی 28 هزار و 500 تومان نیز محاسبه کنیم به انضمام تعرفه گمرکی و حق تاجر بالای 32 هزار تومان است،‌ این کاغذ بعداً در فعل و انفعلاتی که آموزش و پرورش دارد،‌ در قیمت کتب درسی تاثیرمی‌گذارد. طبیعتاً اگر سال‌های قبل کاغذ با ارز نیمایی 4 هزار تومان تخصیص پیدا می‌کرد، طبیعی است که ارزان‌تر تمام می‌شد.

نیک‌نژاد تصریح کرد: یارانه‌ای قرار است دولت برای کاغذ کتاب‌های درسی اختصاص دهد که دوستان ما در آموزش و پرورش منتظر دریافت آن هستند،‌ ما به عنوان تولیدکننده کاغذ هیچ یارانه‌ای برای تولید کاغذ دریافت نکردیم. کاغذی هم ارائه کردیم که نصف قیمت جهانی کاغذ وارداتی است. اگر این کاغذ تولید نمی‌شد،‌ آموزش وپرورش باید 40 میلیارد ارز کشور را خارج می‌کرد تا نیاز کاغذ کتب درسی را تامین کند.

وی در پاسخ به این پرسش که برای سال جاری قراردادی با آموزش و پرورش امضا شده یا مذاکراتی داشته‌اید؟ گفت:‌ ما از قبل از سال مکاتباتی با آموزش وپرورش  و کارگروه خودکفایی دولت داشتیم و اعلام آمادگی کردیم، امسال چون سال رشد تولید است ما بنا را بر این داریم که بتوانیم بخشی از نیاز کشور را برآورده کنیم و حدود 50 هزارتن کاغذ تحریر تولید کنیم.