لبخند کرونا به بازار پلاستیکهای یک بار مصرف

در پی اهمیت فزاینده بهداشت در بحران پاندمی ویروس کرونا که اولویت‌های محیط زیستی مصرف کنندگان را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ تقلیل داده، فروش پلاستیکهایی مانند پلی‌استایرن افزایش پیدا کرده است.

به گزارش زیست آنلاین، برای صنعت پلاستیک که با کاهش تقاضا برای کالاهای خانگی و خودروها دست و پنجه نرم می کرد، این اتفاق خوبی است. شرکتهای Ineos Styrolution آلمان و ترینسئوی آمریکا شاهد افزایش دو رقمی فروش در صنایع بسته بندی غذا و بهداشتی درمانی بوده اند.

کوین مک کواد، مدیرعامل شرکت Ineos Styrolution که بزرگترین تولیدکننده پلی‌استایرن در جهان است، در این باره گفت: ما چنین چیزی را پیش بینی نکرده بودیم. فروش در فوریه در اروپا و در مارس و آوریل در آمریکا افزایش پیدا کرد.

ماهیت شدیدا واگیردار ویروس کرونا باعث شده دولتهای سراسر جهان کسب و کارها را تعطیل کرده و مردم را در قرنطینه خانگی نگه دارند. این پاندمی به کسب و کار تولیدکنندگان پلاستیک رونق بخشیده است. وزارت امنیت داخلی آمریکا تولید برخی از این مواد یک بار مصرف را زیرساخت حیاتی ضروری اعلام کرده ست. نیویورک که با هزاران قربانی به یکی از کانونهای شیوع ویروس کرونا تبدیل شده، یکی از ایالتهایی بوده که ممنوعیت کیسه های پلاستیکی را به تعویق انداخته است.

برندگان این وضعیت تامین‌کنندگان مواد خام مانند لیون‌دل‌بازل اینداستریز، توتال و ترینسئو هستند که هفته جاری گزارشهای عملکرد سه ماهه خود را اعلام می‌کنند. به گفته فرانک بوزیچ، مدیرعامل ترینسئو، هزینه‌های کمتر ناشی از ریزش قیمت نفت هم به تولیدکنندگان پلی‌استایرن کمک کرده است حجم تولیدشان را افزایش دهند.

سالانه حدود ۱۵ میلیون تن پلی‌استایرن در سطح جهانی تولید می شود و این ماده در خودروها، هواکشهای بیمارستانها و لیوانهای یک بار مصرف قهوه و بسته بندی غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دیکسی کاپ که بیش از یک قرن پیش به شکل یک کاغذ یک بار مصرف برای جلوگیری از انتشار میکروبها در مدارس اختراع شد، به تولید انواع پلی‌استایرن کمک کرد و فرهنگ استفاده از پلاستیکهای یک بار مصرف از دهه ۱۹۵۰ شکل گرفت.

به گزارش ایسنا، اما انتقادهای محیط زیستی در چند سال اخیر قوت گرفت و به درخواستها برای ممنوعیت استفاده از پلاستیکهای یک بار مصرف و استفاده از کیسه‌های خرید قابل مصرف مجدد و استفاده از لیوان شخصی در مکانهایی مانند شرکت زنجیره‌ای قهوه آماده استارباکس منجر شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اما ویروس کرونا اوضاع را به نفع تولیدکنندگان پلی‌استایرن تغییر داد و دو شرکت Ineos Styrolution و ترینسئو کارخانه‌هایی را برای تولید پلیمر مناسب برای تماس مستقیم با مواد غذایی مانند ماست راه اندازی کرده‌اند.