فیلترها ۳۰ درصد افزایش قیمت داشتند/ فیلتر هوا ۹۰ درصد ارزبری دارد

صالحسری، مدیرفروش شرکت بهران فیلتر، گفت: افزایش قیمت فیلتر برای همه محصولات نبوده و فیلترهایی که مصرف ورق و کاغذ بیشتری دارند، افزایش بها بیشتر داشتند.

 

 

 

بازار؛ گروه خودرو: فیلترها یکی از قطعات مصرفی در خودرو است که به دلیل نوسان نرخ ارز و کاهش واردات، با چالش قیمتی مواجه شده است. به تازگی نیز زمزمه افزایش ۵۰ درصد فیلترها به گوش می‌رسد، برای بررسی این موضوع و صحت آن با کوروش صالحسری مدیرفروش شرکت بهران فیلتر به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه از نظر خواهیم گذراند:

* باتوجه به افزایش نرخ ارز و نهادهای تولید توام با محدودیت واردات، به تازگی خبری در خصوص افزایش ۵۰ درصد فیلتر به گوش می‌رسد، این موضوع صحت دارد؟
افزایش قیمتی که روی فیلترها رخ داده، به دلیل افزایش ورق‌ ایجاد شده است. فولاد مبارکه نسبت به سال گذشته ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش قیمت را برای محصولات اعمال کرده است. لذا شرکت‌های تولید کننده انواع فیلتر که در محصولات‌شان از ورق فولاد مبارکه استفاده می‌کنند، ناچار به افزایش قیمت روی برخی از محصولات‌شان هستند. از سوی مواد اولیه دیگر مانند کاغذ فلیتر (در کشور تولید نمی‌شود) واشر و چسب به علاوه بسته‌بندی افزایش صد در صدی قیمت را تجربه کردند.

* آیا نوسان نرخ یا عدم تخصیص ارز در افزایش قیمت یا چالش ایجاد کردن برای تامین مواداولیه تولید فیلتر مشکل ایجاد کرده است؟
اقلامی از سوی دولت معرفی شد که به آن ارز با قیمت ۴هزار و ۲۰۰ تومان به چند گروه کالایی تعلق می‌گیرد. مواداولیه‌ای که در فیلتر استفاده می‌شود، هیچ یک مشمول این ارز نشدند. از شروع تخصیص ارز، تمام خریدهای تولیدکنندگان فیلتر با ارز نیمایی بود. از سال گذشته نیز تا دوماه پیش ارز نیمایی با افزایش قیمت مواجه و در دوماه گذشته ارزی اختصاص نیافت. بنابراین شرکت‌های تولیدکننده فیلتر مجبور به تامین ارز از بازار آزاد و حواله آن شدند. تمام این مسائل توام با افزایش نهاده‌های تولید قیمت تمام شده محصولات را افزایش داد. لذا شرکت‌ها تصمیم گرفتند در دو یا سه مرحله قیمت‌ها را افزایش دهند. در سوال قبل به عدد ۵۰ درصد افزایش اشاره کردید که صحیح نیست. شرکت ما حدود ۳۰ درصد را نسبت به سال گذشته افزایش را تجربه کرده است. این موضوع نیز روی تمام محصولات نیست و برای فیلترهای که مقدار مصرف ورق و کاغذ در آن بیشتر است. فیلترهای هوا متشکل از کاغذ هستند که حدود ۹۰ درصد ارزبری داشته و با افزایش قیمت ارز قیمت آن‌ها نیز دچار افزایش خواهد شد.

* به نظر شما تاپایان سال امکان افزایش مجدد قیمت فیلترها وجود دارد؟
خیر، باتوجه به کاهش تدریجی ارز شرکت‌ها سقف افزایش قیمت را اعمال کرده‌اند. اکنون فقط مشکل تامین مواداولیه را دارند. بانک‌ها به سختی ارز را تامین و انتقال آن نیز دشوار شده است. شرکت‌ها افزایش قیمت ندهد ولی تولید را ممکن هست کاهش دهند.

* کاهش تولید فیلتر می‌تواند در بازار نیاز کاذب ایجاد کند یا بازار این قطعه نیز فصلی است؟
در فصل پاییز معمولا کاهش مصرف فیلتر در بازار ایجاد می‌شود، به ویژه اگر مدارس فعالیتی نداشته باشند مقدار استفاده فیلتر کاهش خواهد یافت. اکنون نیز به دلیل کاهش حمل و نقل‌های درون شهری، کاهش مصرف این قطعه را تجربه می‌کنیم. البته مصرف فیلتر خودروهای سنگین و حمل و نقل جاده‌ای همچنان مصرف دارد. اما مصرف خودروهای شخصی کاهش را در پیش دارند.

* مقدار فیلترهای تقلبی در بازار کاهش داشته یا مانند سایر قطعات اوضاع مناسبی در بازار ندارد؟
کاهش یافته است، زیرا مبادی ورودی را مسدود کردند. فیلترهای که به صورت کولبری نیز وارد می‌شد به دلیل حاشیه سود پایین دیگر وارد نمی‌شود. فیلترهای تقلبی که عمدتا چینی هستند به چهار دسته تقسیم می‌شوند. شرکت‌های معتبر ریسک خرید فیلترهای تقلبی از بازار را نداشته و از شرکت‌های معتبر و دارای استاندارد خرید را انجام می‌دهند.