عراق با شیوع کرونا گندم بیشتری وارد می‌کند

وزارت بازرگانی عراق برای حفظ امنیت غذایی کشور ۳.۵۶ میلیون تن گندم داخلی از زمان آغاز فصل برداشت در ماه آوریل خریداری کرده است ولی لازم است یک میلیون تن گندم وارد کند تا بتواند ذخایر غلات خود را در بحبوحه بحران کرونا تقویت کند.

 

 به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از گرینمارت، عراق با توجه به نگرانی های موجود در زنجیره عرضه مواد غذایی در بحبوحه اختلال های ایجاد شده توسط ویروس کرونا، ذخایر گندم خود را افزایش می دهد. وزارت بازرگانی عراق برای حفظ امنیت غذایی کشور 3.56 میلیون تن گندم داخلی از زمان آغاز فصل برداشت در ماه آوریل خریداری کرده است.

وزارت کشاورزی عراق انتظار دارد تولید گندم این کشور در سال جاری میلادی به 6 میلیون تن برسد. ولی لازم است یک میلیون تن گندم وارد کند تا بتواند  ذخایر غلات خود را در بحبوحه افزایش نگرانی ها در مورد بحران کرونا تقویت کند.

وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی کرده تولید گندم عراق به خاطر کمبود بارندگی تا 6 میلیون تن کاهش یابد. به علاوه، تاثیر همه گیری ویروس کرونا و محدودیت های به وجود آمده برای بخش حمل و نقل، توانایی کشاورزان برای زراعت را پایین آورده است. کمبود بارندگی هم میزان تولید گندم و جو را در هر واحد از زمین های کشاورزی پایین آورده است و برای حفظ تولید باید مقدار زمین زیر کشت را افزایش داد.

در نتیجه انتظار می‌رود واردات گندم عراق در 21-2020 برابر با 2.7 میلیون تن باشد یعی 17 درصد افزایش نسبت به سال قبل. همچنین پیش‌بینی می‌شود تولید جو از 1.65 میلیون تن در 20-2019 به 1.67 میلیون تن در 21-2020 برسد. علاوه بر این، مصرف مواد غذایی هم در آینده به خاطر افزایش جمعیت بالا میرود.

کاهش شدید قیمت نفت در اثر پایین آمدن تقاضا به اقتصاد وابسته به نفت عراق فشار آورده است. محدود شدن رفت و آمد های مرزی به خاطر ویروس کرونا زمان ترانزیت و هزینه حمل و نقل را بالا برده است. ولی جای امیدواری است که با توجه به توزیع خوب بارندگی در عراق در سال جاری، دورنمای توسعه کشاورزی در این کشور مثبت است. با توجه به این مسائل، عراق تخمین می زند تا پاییز 2020 ذخیره کافی گندم در اختیار داشته باشد. دولت عراق با عرضه گندم، نفت و شکر از طریق سیستم توزیع عمومی، یک برنامه جدید توزیع پول نقد را هم آغاز کرده است.