ضرورت افزایش قیمت کیسه‌های پلاستیکی

با توجه اینکه برای نخستین بار در کشور لایحه‌ای برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی تدوین شده است، یک فعال محیط زیست می‌گوید:
به‌منظور کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی لازم است سیاست‌های بازدارنده‌ای مانند افزایش قیمت کیسه‌های پلاستیکی اعمال و این اقلام تا حدی از دسترس عموم خارج شود.
حسین عبیری گلپایگانی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه پلاستیک مشکلات زیست محیطی زیادی را به وجود آورده است، اظهار کرد: بسیاری از پرندگان و حیات وحش به‌دلیل وجود اقلام و کیسه‌های پلاستیکی رها شده در طبیعت آسیب دیده‌ و از بین رفته‌اند همچنین مواد پلاستیکی روز به روز برای بشر مشکل آفرین می‌شود بنابراین لازم است تجدید نظر جدی روی کاهش مصرف پلاستیک صورت‌ گیرد.
وی ادامه داد: مصرف کیسه‌های پلاستیکی حدود ۳۰ تا ۴۰ سال پیش در ایران افزایش پیدا کرد که علت آن راحتی مردم و رعایت موارد بهداشتی بود چراکه قبل از آن از سرنگ شیشه‌ای برای تزریقات چندین باراستفاده می‌شد که به لحاظ بهداشتی مشکلاتی را ایجاد می‌کرد. در حال حاضر افزایش مصرف پلاستیک می‌تواند تبعات زیادی را به‌همراه داشته باشد بنابراین لازم است مصرف اقلام و کیسه‌های پلاستیکی را ساماندهی کنیم.
عبیری گلپایگانی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی صنعت پتروشیمی در کشور، تولید فرآورده‌های نفتی از جمله کیسه‌های پلاستیکی در ایران افزایش پیدا کرد، اظهار کرد: سه ایراد اساسی به فرآورده‌های نفتی وارد است. نخستین ایراد این است که این فرآورده‌ها سلامت انسان‌ها را به خطر می‌اندازد و ماندگاری فرآورده‌های نفتی مانند پلاستیک در طبیعت یکی دیگر از این مشکلات است اما ایراد اصلی که آن‌ها دارند، آسیب زیادی است که پلاستیک به بخش کشاورزی وارد می‌کند.
وی ادامه داد: اقلام و کیسه‌های پلاستیکی طول عمر زیادی دارند. از این رو احتمال دارد بر اثر گرما و سرما به مرور زمان خرد و ریز و به میکروپلاستیک‌ تبدیل شوند اما تجزیه نمی‌شوند. میکروپلاستیک‌ها مانند عایق بین زمین و خاک فاصله می‌اندازد و باعث جلوگیری از نفوذپذیری آب درخاک می‌شوند بنابراین اجازه نمی‌دهند هیچ گیاهی در خاک رشد کند.
این فعال محیط زیست درباره میزان مصرف کیسه‌های پلاستیکی در کشور گفت: حدود ۸۰ میلیون نفر در کشور زندگی می کنند و اگر هر خانواده را چهار نفر در نظر بگیریم ما حدود ۲۰ میلیون خانواده داریم که هر خانواده حداقل روزی سه کیسه پلاستیکی مصرف می‌کند. از این رو  حداقل ۶۰ میلیون کیسه پلاستیکی در روز، یک میلیارد و ۸۰۰ هزار کیسه پلاستیکی در ماه  و بیش از ۲۲ میلیارد کیسه پلاستیکی در سال در کل کشور مصرف می‌شود و اگر به همین روند مصرف کیسه‌های پلاستیکی ادامه دهیم با مشکلات جدی زیست محیطی و سلامت روبه‌رو خواهیم شد.
وی ادامه داد: امکان بازیافت کیسه‌های پلاستیکی به‌دلیل نازک بودن آن‌ها کم است همچنین کیسه‌های پلاستیکی به‌دلیل وزن کم با وزش باد می‌توانند کیلومترها حرکت کنند و به دریا، رودخانه و سایر زیستگاه‌ها منتقل شوند.
عبیری گلپایگانی همچنین با اشاره به اینکه یکی از معضلات اصلی مصرف و رها کردن کیسه‌های پلاستیکی ورود آن‌ها به دریاها و اقیانوس‌ها است، تصریح کرد: ورود اقلام پلاستیکی به دریاها و اقیانوس‌ها باعث از بین رفتن بخش زیادی از آبزیان شده است همچنین جزیره‌های شناوری از زباله‌های پلاستیکی به وسیله جریان همگرایی آب در اقیانوس‌ها به وجود آمده‌اند که کیلومترها قطر و چندین متر ارتفاع دارند.
این فعال محیط زیست در پاسخ به این پرسش ایسنا که چه اقداماتی برای کاهش مصرف پلاستیک باید صورت گیرد، گفت:  چند اقدام به‌صورت همزمان لازم است در زمینه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی انجام شود. نخستین اقدام این است که دولت باید در کاهش تولید ظروف و کیسه‌های پلاستیکی تجدید نظر کند و این مواد نفتی را به‌جای تولید ظروف و کیسه‌های پلاستیکی برای نسل‌های آینده باقی بگذارد.
وی ادامه داد: مورد دوم این است که از مردم بخواهیم در مصرف کیسه‌های پلاستیکی دقت کنند و به خاطر سلامتی خود، محیط زیست و نسل‌های آینده مصرف اقلام پلاستیکی خود را کاهش دهند و به‌جای استفاده از کیسه‌های پلاستیکی از کیسه‌های پارچه‌ای چندبار مصرف استفاده کنند.
عبیری گلپایگانی همچنین خاطرنشان کرد: اکنون به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت موارد بهداشتی، مصرف اقلام پلاستیکی افزایش پیدا کرده است. در صورت رفع خطر ابتلا به ویروس کرونا می‌توانیم مصرف پلاستیک را کاهش دهیم و از جایگزین‌هایی مانند ظروف شیشه‌ای و کیسه‌های پارچه‌ای که می‌تواند چندین بار مورد مصرف قرار بگیرند، استفاده کنیم.
این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه اکنون بیشتر مردم به این مساله آگاه هستند که استفاده از اقلام و کیسه‌های پلاستیکی برای طبیعت مضر است، گفت:‌ مساله آگاهی مردم نسبت به مضرات استفاده از کیسه‌های پلاستیکی نیست بلکه مساله اصلی این است که هیچ‌کسی نسبت به کاهش مصرف اقلام پلاستیکی احساس مسئولیت نمی‌کند بنابراین باید تمهیداتی اتخاذ شود تا مردم نسبت به این مساله مسئولیت‌پذیرتر شوند و در کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی خود را مسئول بدانند.
وی در ادامه تصریح کرد: هزینه جمع‌آوری اقلام پلاستیکی از طبیعت و احیای زمین‌های کشاورزی وحشتناک است علاوه‌بر این ما باید با کاهش مصرف پلاستیک، طبیعت و نفت را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم.
عبیری گلپایگانی در پایان ضمن بیان اینکه برخی معتقدند به‌جای استفاده از کیسه‌های پلاستیکی از پاکت‌های کاغذی استفاده شود، گفت: گرچه پاکت‌های کاغذی نسبت به کیسه‌های پلاستیکی زودتر در طبیعت تجزیه می‌شوند اما افزایش تولید پاکت‌های کاغذی باعث قطع شدن بیش از پیش درختان جنگل‌ها می‌شود بنابراین بهتر است مردم نسبت به کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی مسئولیت‌پذیر باشند و در عین حال کاغذ بازیافت شود و مورد استفاده مجدد قرار گیرد.