شایعه‌ای که بازار کاغذ را بر هم ریخت/ افزایش قیمت‌ها تا ۵۱۵ هزار تومان

بازار کاغذ به دنبال شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت جهانی کاغذ با التهاباتی مواجه شده است‌؛ التهاباتی که موجب شده تا هر بند کاغذ تحریر ۵۱۵ هزار تومان فروخته شود.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ بازار کاغذ پس از بازگشت ناشران به کاغذ یارانه‌ای که از هفته گذشته با ترخیص 9 هزار تن کاغذ دولتی از گمرک آغاز شده هنوز به وضع سابق خود بازنگشته است،‌ علاوه بر آن قیمت کاغذ که برای بیش از یک هفته ثابت و در کانال 490 تومان قرار داشت با افزایش 25 هزار تومانی در هر بند مواجه شده است.
بر این اساس قیمت هر بند کاغذ 70 در 100 با گرماژ 70 گرم اندونزی بندی 515 هزار تومان قیمت خورده است. سایر انواع کاغذ در بازار آزاد  اما با کاهش قیمت قیمت همراه بوده است،‌ برای نمونه کاغذ روزنامه و کاغذ A4 با کاهش قیمت در دو هفته گذشته روبرو شده‌اند‌، اما مقوای پشت طوسی و کاغذ پشت چسب‌دار با افزایش همراه بوده است.
9 هزار تن کاغذ دولتی در انتظار ترخیص از گمرک
افزایش قیمت کاغذ چاپ و تحریر از بندی 370 هزار تومان تا بندی 515 هزار تومان در پی مراجعه ماه اخیر ناشران به بازار آزاد برای تهیه کاغذ آغاز شد،‌ مراجعه‌ای که در پی تخلف چند واردکننده در تحویل کاغذهای خریداری شده رخ داد و در ادامه با کوتاهی‌های وزارت صنعت در ترخیص کاغذهای وارداتی از گمرک ادامه یافت. اما حالا با وجود واردات بیش از 9 هزار تن کاغذ دولتی وضعیت در بازار کاغذ به مانند گذشته نیست.
البته در دو سال اخیر واردکنندگان و کارشناسان بازار کاغذ همواره بر غیرواقعی بودن قیمت‌ها در این بازار تاکید کرده‌اند‌ و نبود تقاضا را دلیل بر پایین نگاه داشتن قیمت‌ها دانسته‌اند.
احمد شریفان، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا، با اشاره به علت گرانی یک هفته اخیر کاغذ در بازار گفت: هفته گذشته شایعه‌ای در بازار پیچید مبنی بر اینکه قیمت هر تن کاغذ در کشور مبدا 200 دلار گران شده است،‌ شایعه‌ای که هنوز صحت و سقم آن تایید نشده است.
وی ادامه داد:  در پی شایعه‌ای که تاجران پخش کردند،‌ کاغذ با افزایش قیمت مواجه شد و التهابی نسبی در بازار ایجاد شد،‌ اما با توجه به اینکه تقاضایی در بازار وجود ندارد،‌ به زودی قیمت‌ها فروکش خواهد کرد و ما دوباره با یک بازار راکد و بدون مشتری مواجه خواهیم شد.
شریفان با اشاره به دپو شدن کاغذها در انبار تاجران و فروشندگان کاغذ تصریح کرد:‌ متأسفانه عمده  موجودی تاجران و فروشندگان در انبارها دپو شده است و نگرانی از بابت کمبود کاغذ معنایی ندارد.