سهم محصولات صنعتی از صادرات

صادرات محصولات صنعتی در فروردین امسال، بیش از ۲۴۲ میلیون دلار بوده که سهم هفت درصدی از کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده و نیمی از محصولات صنعتی صادر شده نیز شامل مواد پلیمری و شیمیایی‌ بوده است.

سهم محصولات صنعتی از صادراتبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بر اساس گزارش عملکرد تجارت خارجی یک ماهه سال ۱۴۰۱ که از سوی وزارت صمت منتشر شده، از بین بخش‌های مختلف صنعت، محصولات پلیمری بیشترین صادرات را داشته‌اند، به طوری که سهم ۳۱/۴ درصدی از کل ارزش صادرات بخش صنعت را به خود اختصاص دادند. بر این اساس در فروردین امسال ۶۱ هزار تن به ارزش ۷۶ میلیون دلار محصولات پلیمری صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به لحاظ ارزشی و وزنی به ترتیب ۲۸ و ۲۵ درصد افزایش یافته است.
محصولات شیمیایی نیز با صادرات بیش از ۱۲۰ هزار تنی به ارزش ۵۳ میلیون دلار حدود ۲۱/۹ درصد از کل ارزش صادرات محصولات صنعتی را به خود اختصاص داده است. صادرات این بخش نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به لحاظ وزنی و ارزشی ۵۶ و ۱۸ درصد افزایش داشته است. بر این اساس حدود ۵۳ درصد ارزش صادرات محصولات صنعتی مربوط به دو بخش مواد پلیمری و شیمیایی بوده است.
نساجی، پوشاک و کفش سومین بخشی است که بیشترین سهم از ارزش صادرات کالاهای صنعتی، معادل ۱۲/۸ درصد را در ماه اول سال ۱۴۰۱ به خود اختصاص داده است. در مدت یاد شده ۱۶ هزار تن محصول در بخش نساجی پوشاک و کفش به ارزش ۳۱ میلیون دلار صادر شده، بنابراین وزن و ارزش صادرات بخش نساجی پوشاک و کفش در فروردین امسال به ترتیب ۲۳ و ۱۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش داشته است.
بر اساس این اطلاعات سهم ماشین سازی و تجهیزات و لوازم خانگی هر کدام ۱۰/۳ درصد، محصولات سلولزی ۶/۲، صنایع برق و الکترونیک ۵/۴، خودرو و نیروی محرکه ۱/۲ و صنایع نوین و پیشرفته و دارو ۰/۸ درصد از کل ارزش صادرات محصولات صنعتی بوده است.