سنگِ کاغذ نشده

ایسنا/لرستان کارخانه تولید کاغذ از سنگ الیگودرز بعد از گذشت چند سال از شروع کلنگ‌زنی هنوز افتتاح نشده است.

کاغذ سنگ نسل جدیدی از کاغذها بوده که طی سال‌های اخیر توسط محققان اختراع شده است. ماده اولیه این کاغذ پودر کربنات کلسیم است که جایگزین خوبی برای استفاده از چوب درختان خواهد بود. در این صنعت تنها از آب استفاده نشده بلکه به خاطر سفید بودن مواد اولیه، سفید کننده‌ها نیز اضافه نمی‌شوند.

احداث کارخانه تولید کاغذ از سنگ تنها در مناطقی که منابع زیادی از سنگ آهک دارد امکان پذیر بوده و وجود معادن متعدد در لرستان، مسئولان وزارت صمت را بر آن داشت تا کارخانه تولید کاغذ از سنگ کربنات کلسیم را در شهرستان الیگودرز به عنوان یکی از پروژه‌های مهم اقتصادی و اشتغالزای لرستان احداث کنند.

طرح احداث این کارخانه، در زمینی به مساحت ۴ هکتار در شهرک صنعتی شماره یک شهرستان الیگودرز توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران «ایمیدرو» از اواخر سال ۹۷ کلید خورد.

اردیبهشت‌ماه سال ۹۸ با حضور رحمانی، وزیر وقت صمت عملیات اجرایی احداث کارخانه تولید کاغذ از سنگ در شهر الیگودرز رسما آغاز شد ولی با گذشت چند سال هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

پروژه کاغذ سنگ الیگودرز نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید

در این خصوص بهمن جعفری، رئیس سازمان صمت لرستان به ایسنا گفت: کارخانه تولید کاغذ از سنگ کربنات کلسیم که برای اولین بار در لرستان در حال اجراست که مالک و مجری پروژه ایمیدروست.

وی ادامه داد: در شهرک صنعتی الیگودرز این پروژه با پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصد در بخش ساختمانی در حال انجام است.

رئیس سازمان صمت لرستان گفت: با پیگیری‌هایی که از طریق ایمیدرو انجام شد در حال تامین ماشین‌آلات پروژه هستند و تا پایان سال با توجه به برنامه زمانبندی که ایمیدرو در نظر گرفته است به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: البته تحقق این موضوع منوط به تامین اعتبارات و تکنولوژی است با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از ماشین‌آلات آن باید از خارج کشور تامین شود.

جعفری عنوان کرد: ظرفیت تولید این پروژه ۲۰ هزار تن بوده و بیش از ۹۰ درصد مواد اولیه آن از شهرستان الیگودرز وجود دارد و تامین خواهد شد. کل حجم سرمایه‌گذاری پروژه ۱۸۰ میلیارد تومان است.

این مسئول اظهار کرد: پروژه کاغذ سنگ الیگودرز نیز نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

با توجه به اهمیت این پروژه، دکتر محمدباقر قالی‌باف، رئیس مجلس شورای اسلامی دوم شهریورماه امسال در جریان نظارت ستادی خود از کارخانه تولید کاغذ از سنگ شهرستان الیگودرز از وضعیت این کارخانه مطلع شد.

خرید تجهیزات انجام گرفته اما هنوز وارد کشور نشده‌اند

سیروس ابراهیمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان نیز در خصوص این کارخانه به ایسنا گفت: احداث کاغذ سنگ الیگودرز مصوبه ریاست‌جمهوری بوده و باید اجرایی شود.

وی ادامه داد: مسئولین ایمیدرو قول دادند این کارخانه مهم در نیمه اول سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری برسد.

ابراهیمی اظهار کرد: تسهیلات کارخانه تولید کاغذ از سنگ کربنات کلسیم آماده و کار بنای آن نیز تقریباً انجام شده و خرید تجهیزات نیز صورت گرفته است اما هنوز وارد کشور نشده‌اند.

این معاون استانداری لرستان گفت: امیدواریم تا قبل از ایام نوروز ۱۴۰۲ بتوانند تجهیزات را وارد کرده و نسبت به نصب و راه‌اندازی آن اقدام کنند.

وی بیان کرد: کارخانه تولید کاغذ از سنگ شهرک صنعتی الیگودرز، قابلیت افزایش تولید کاغذ را دارد که امیدواریم به رونق اقتصادی و توسعه همه‌جانبه لرستان کمک کند.

ابراهیمی افزود: تا چند سال آینده الیگودرز با توجه به مزیت‌های موجود می‌تواند به قطب تولید کاغذ از سنگ تبدیل شود.

ضرورت سرعت بخشیدن به اجرای طرح

ایمان خسروی، فرماندار الیگودرز نیز خواستار سرعت بخشیدن به اجرای این طرح شد و گفت: طرح تولید کاغذ از سنگ شهرستان یکی از بهترین طرح‌ها در عرصه صنایع است که اشتغال‌زایی خوبی نیز به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مردم الیگودر چشم انتظار افتتاح این کارخانه هستند، افزود: راه‌اندازی این کارخانه همواره یکی از مطالبات اساسی مردم شهرستان است.

خسروی یادآور شد: لرستان و به خصوص شهرستان الیگودرز قطب معادن کربنات کلیسم در ایران است و کربنات کلسیم این شهرستان خلوص ۹۹ درصدی دارد.

فرماندار اضافه کرد: زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان وجود داشته و با توجه به ظرفیت بخش معدن، زمینه‌های لازم برای ورود سرمایه‌گذاران به الیگودرز فراهم است.

این مسئول تاکید کرد: انتظار داریم ایمیدرو از تمامی توان خود برای راه‌اندازی این کارخانه در شهرستان استفاده کند.

پیگیری در خصوص ورود ماشین آلات کارخانه در حال انجام است

در این رابطه محمد خدابخشی، نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی از اختصاص ۲۲۰ میلیارد تومان برای فاز اول کارخانه کاغذ از سنگ شهرستان خبر داد.

وی از پیگیری و اجرایی بودن مصوبات سفر ریاست جمهوری به عنوان حق و حقوق مردم خبر داد و گفت: مصوبات سفر ریاست جمهوری حق و حقوقی برای مردم است که باید در بالاترین سطح پیگیری و اجرا شوند که مطمئنا تلاش‌ها به ثمر خواهد نشست.

خدابخشی اظهار کرد: برای فاز اول این پروژه ۲۲۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده که در حال حاضر سوله‌های آن ساخته و کار عمرانی آن انجام شده است و درخواست ماشین‌آلات صورت گرفته که انشاءالله تا یکسال آینده وارد فاز مدار خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: پیگیری در خصوص ورود ماشین آلات کارخانه کاغذ از سنگ در حال انجام است.

وی افزود: مطابق این فرآیند قانونی ابتدا سه فراخوان احداث کارخانه توسط بخش خصوصی با میزان مشارکت به ترتیب ۱۰۰ درصد، ۸۰ درصد ( ۲۰ درصد دولت) و ۵۱ درصد (۴۹ درصد دولت) طی سه مرحله انجام خواهد شد.

خدابخشی اضافه کرد: در صورت عدم آمادگی بخش خصوصی ایمیدرو مطابق مصوبه سفر رییس جمهور با تامین صد درصد اعتبار راسا نسبت به انتخاب پیمانکار و احداث کارخانه به صورت کاملا دولتی اقدام خواهد کرد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی گفت: فراخوان اول انجام شده و تاریخ اتمام آن ۱۴ آبان ماه جاری است.

برای واردات ماشین‌آلات مشکل تامین اعتبار نداریم

همچنین وجیه‌الله جعفری، رئیس هیات عامل ایمیدرو در این خصوص گفت: کار احداث پروژه کاغذ از سنگ در الیگودرز شروع شده البته برای شروع باید زمینه سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی فراهم می‌شد بعد از آن دو تا فراخوان زده شود و اگر کسی استقبال نکرد باید مصوبه هیات وزیران بگیریم تا سرمایه گذاری را خودمان انجام دهیم.

وی اظهار کرد: برای الیگودرز نیز آگهی انجام شد و بالاخره مصوبه هیات وزیران گرفتیم، به لحاظ تامین اعتبار هیچ مشکلی نداشتیم.

این مسئول یادآور شد: مشکل این بود که نتوانستیم واردات ماشین‌آلات را انجام بدهیم اما در حال حاضر این کار در حال انجام است.

جعفری اضافه کرد: پیمانکار خوب نبود و مجبور شدیم خاتمه پیمان بدهیم و این کار زمان را از ما گرفت. در الیگودرز قرار شد پیمانکار گرفته نشود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: قرار است از شرکت‌های خودمان ماشین آلات این پروژه را وارد کند و به هیچ وجه مشکل تامین اعتبار برای آن نداریم.

به گزارش ایسنا، لرستان به جهت معادن خدادادی از دیرباز به‌عنوان قطب تولید انواع سنگ‌های ساختمانی و تزیینی نه تنها در کشور بلکه در خاورمیانه مورد توجه قرار داشته و استقرار صنایع معدنی می‌تواند تحول قابل توجهی در اقتصاد این حوزه و اشتغال استان رقم بزند.