سالی پرچالش برای یک کارخانه کاغذ؛ از توقف تولید تحریر تا تغییرات پی در پی مدیریتی

مدیرعامل جدید کارخانه کاغذ مازندران ۲۰ روزی است که سکان این کارخانه را در دست گرفته است،‌ باید دید خط تولید چاپ و تحریر در این کارخانه احیا می‌شود یا خیر؟

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ تولید کاغذ در کشور کلاف سردرگم و پیچیده‌ای است که گویی هر زمان که قرار می‌شود، کسی این کلاف را از هم باز کند تا جایی پیش می‌رود و باز به گره کوری بر‌خورده و آن را رها می‌کند.

قصه تولید چاپ و تحریر در بزرگترین کارخانه تولید کاغذ در کشور یعنی مازندران نیز به همین منوال است،‌ این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه 175 هزار تن کاغذ تحریر و روزنامه چند سالی است که از رونق افتاده و دچار رکود شده است.

این رکود تا اندازه‌ای است که در سال‌های اخیر بسیاری از تولیدات در انبار مانده و یا دوباره خمیر شده‌اند‌، اما حالا کاغذ داخلی که سال‌ها است رنگ بی‌مهری مصرف‌کنندگان را به خود گرفته است، می‌تواند امروز در وانفسای افزایش قیمت ارز و نبود یارانه‌های حمایتی دولت برای واردات کاغذ خودی نشان دهد و از وضعیت رکود خود را برهاند‌؛ البته اگر همتی در دولت و در مدیریت تولید وجود داشته باشد.

کارخانه مازندران ابتدای سال جاری در آستانه مزایده قرار گرفت؛‌ تصمیمی که مدتی بعد از اعلام،‌ شرکت آینده پویا‌، سرمایه‌گذار بانک ملی از آن منصرف شد، مصطفی سعیدی 16 اردیبهشت ماه سال جاری به عنوان مدیریت جدید کارخانه معرفی شد،‌ مدیریتی که تنها 7 مناه به طول انجامید و با استعفای سعیدی  اقدامات و راهکارهایی هم‌چون ورود کارخانه به بورس،‌ مذاکره برای برداشت چوب‌های افتاده و شکسته در جنگل و … که برای رفع موانع تولید چاپ و تحریر اندیشیده شده بود‌، رها شد و کارخانه دوباره به نقطه سابق بازگشت با این تفاوت که حالا دیگر به کل خط تولید چاپ و تحریر خاموش شده است و همان اندک سفارشاتی که تولید می‌شد نیز انجام نمی‌شود.

حالا دو ماه پس از استعفای سعیدی که به گفته او به دلیل عدم همکاری هیئت مدیره شرکت آینده پویا که در مواردی به کارشکنی‌ نیز رسیده بود،‌انجام شد،‌ مدیرعامل جدید از هیئت مدیره شرکت آینده پویا انتخاب شده است.

علی اکبر صفریان نودهی که به مدت شش سال مدیریت سیمان شمال را بر عهده داشته است‌، حالا سکاندار بزرگترین و البته پرچالش‌ترین کارخانه تولید کاغذ در کشور شده است؛‌ کارخانه‌ای که با موانع و مشکلات بسیاری در حوزه تولید چاپ و تحریر که هدف اصلی راه‌اندازی آن و البته مهمترین نیاز کشور به کاغذ است‌، روبرو است.

سعیدی مدیرعامل پیشین اگرچه تلاش کرده بود که خط تولد کاغذ چاپ و تحریر با سرعت و رونق بیشتری به کار خود ادامه دهد و گام‌هایی برای نبود مواد اولیه نیز برداشته بود،‌ اما در نهایت مجبور به خاموش کردن خط تولید چاپ و تحریر شد.

کارخانه چوب و کاغذ مازندران در وضعیت فعلی تنها به تولید کاغذ فلوتینگ و کرافت می‌پردازد و به دلیل آنچه که گفته شده نبود مواد اولیه برای تولید چاپ و تحریر خط تولید این کاغذ غیرفعال شده است.

اما نباید فراموش کرد که هدف اصلی راه‌اندازی این کارخانه و البته ضرورت امروز تولید کاغذ در کشور چیزی جز تولید کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه نیست. اما مشکلات ساختاری بسیاری  در برابر مدیر جدید این کارخانه قرار دارد، مشکلاتی که تنها ریشه در هیئت مدیره شرکت آینده پویا(سرمایه گذار کارخانه) ندارد بلکه ریشه در دولت و عدم حمایت از تولید دارد.

اگرچه چندان نمی‌توان به وعده‌های دولتی آن هم در این پایان راه دلخوش کرد‌، اما وزیر اقتصادی در آخرین روز هفته گذشته بازدیدی از این کارخانه داشته است،‌ دژ‌پسند در این بازدید با ذکر این نکته که واردات کاغذ با ارز ترجیحی سبب شد تا تولیدات شرکت‌های داخلی به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد، گفت: با تدابیر دولت، واردات انواع کاغذ نیز از لیست ارز ترجیحی خارج و اکنون تولید واحدهای داخلی اقتصادی شده است.

وزیر اقتصاد هم‌چنین گفته است: برای این که بار دیگر واحدهای مختلف کشور به ظرفیت کامل تولیدی برسند، بسته جدیدی برای تامین سرمایه درگردش و توسعه واحدها در راه است که بزودی چگونگی بهره‌مندی واحدها از این تسهیلات قابل توجه در کارگروه جهش تولید ارائه می‌شود.  به طور یقین با حمایت همه جانبه برای رساندن تولید کارخانه مازندران به ظرفیت کامل وابستگی کشور به واردات به شدت کاهش خواهد یافت.

دژپسند در این بازدید که روز پنجشنبه انجام شده است،‌ درباره کمبود چوب به عنوان مواد اولیه شرکت چوب و کاغذ مازندران نیز گفته است که طبق برنامه مواد اولیه صنایع چوب‌بر باید از روش کاشت و زراعت چوب و واردات چوب با پوست تامین شود و دولت برای هر یک از این روش‌ها برنامه‌ریزی دقیقی کرده است.

در عین حال وزیر اقتصاد اشاره‌ای به مشکلات واردات چوب به کشور و سخت‌گیری‌های سازمان حفظ نباتات در این کشور نداشته است‌، موضوعات و مشکلاتی که سالهاست واردات چوب به کشور را با مشکل مواجه کرده است.

مشکلاتی که مدیران قبلی کارخانه را بر آن داشت که برای استفاده از چوب‌های شکسته و بر زمین مانده جنگل‌های مازندران با سازمان حفظ جنگل‌ها وارد مذاکره شوند.مذاکراتی که تاکنون علی‌رغم وعده‌های مسئولان به نتایج مطلوب نرسیده است.

مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران کارخانه را در شرایطی در دست گرفته است که مهمترین هدف از راه‌اندازی آن یعنی تولید کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه دنبال نمی‌شود. انتظار این است که موانع و مشکلاتی که منجر به توقف تولید این نوع کاغذ در کارخانه شده است،‌ برطرف شود. حال چه با مذاکرات داخلی چه با سرمایه‌گذاری در کاشت درخت‌های صنوبر در کشورهای اطراف و چه با واردات چوب مرغوب. از حمایت‌های دولتی که حداقل تا پاین دولت آبی گرم نخواهد شد،‌ باید دید هیئت مدیره شرکت آینده پویا چه حمایتی از مدیر عامل جدید و سیاست‌هایش در کارخانه خواهد داشت.