رونق تولید در گرو جلوگیری از واردات بی رویه است

زنجان – ایرنا – نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: رونق تولید در گرو جلوگیری از واردات بی رویه است که تحقق این موضوع مهم به رغبت بیشتر تولید کنندگان در کشور منتهی می شود.

دکتر سید مرتضی خاتمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به نامگذاری امسال از سوی رهبری معظم انقلاب با عنوان ‘رونق تولید’ افزود: این موضوع مهم می تواند هم نقطه قوت و توسعه کشور باشد و از طرفی در صورت بی توجهی می تواند به عنوان پاشنه آشیل و یک تهدید تلقی شود.
وی اظهار داشت: رهبری معظم انقلاب به درستی مبحث اقتصادی را در سال های گذشته و رونق تولید را در سال جدید مورد توجه قرار دادند، زیرا توجه به این بخش مهم به نوبه خود تحقق شعارهای دیگر نظیر اقتصاد مقاومتی و استفاده از کالای ایرانی را بیش از گذشته محقق می کند.
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رونق اقتصادی، کشور را در مقابل تهدیدهای دشمنان و بدخواهان نظام اسلامی بیمه می کند و این موضوع از ابعاد مختلف اهمیت بسزائی دارد.
وی اضافه کرد: جلوگیری از واردات بی رویه بیش از گذشته، رغبت و تمایل بیشتری را برای تولید کالای داخلی فراهم می کند و از طرفی این مساله به جذب نیروی کار بیشتر و مهمتر از همه به صادرات محور شدن تولیدات کمک می کند.
خاتمی افزود: صادرات کالای داخلی به افزایش ارزش پول ملی منتهی شده و حتی زمینه های مناسبی را برای برطرف کردن محرومیت های اقتصادی بوجود می آورد.

** رونق تولید ملی به عزم ملی نیاز دارد
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه ‘رونق تولید’ در کشورمان به عزم ملی مردم بویژه کارگران و مسئولان اجرائی کشور نیاز دارد گفت: تهیه منشوری جامع در زمینه چهارچوب محدود کردن واردات به تحقق شعار سال کمک فراوانی می کند.
وی اظهار داشت: حتی رهبری به این موضوع نیز اشاره داشتند که عده ای فرصت طلب به نام تولید کننده تسهیلات ارزی را بنام تولید دریافت می کنند اما در عمل در مسیر واقعی به کار گرفته نمی شود که در این راستا باید طراحی هوشمندانه ای انجام گیرد.
خاتمی افزود: در بودجه سال جاری، 14 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی مردم اختصاص یافته که در صورت عدم استفاده آن در مسیر صحیح، بطور حتم سوء استفاده هایی را به دنبال خواهد داشت.
وی اضافه کرد: اعتبار یاد شده مبلغ قابل توجهی را شامل می شود که در صورت بروز سوء استفاده هایی تهیه ارزاق عمومی مردم با مشکلاتی مواجه خواهد شد و این در حالی است انحراف عجیبی در حوزه صرف ارز دولتی در کشور وجود دارد.
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این در حالی است دولتمردان نیز به وجود انحرافات در تخصیص ارز دولتی، عدم نظارت های لازم و بروز سوء استفاده ها تاکید داشتتد و برای جلوگیری آن راهی جز آزاد سازی قیمت ها و کاهش منافذ پرت هزینه ها نیست.
وی خاطر نشان کرد: برای حمایت از تولید کنندگان اعم از واحدهای کوچک، متوسط و بزرگ باید حمایت های همه جانبه ای از سوی قوای مقننه، مجریه و قضائیه انجام بگیرد و در این میان، نظارت از اولویت بیشتری برخوردار است.
خاتمی افزود: قوه قضائیه می تواند با کوتاه کردن دست اخلاگران اقتصادی، زمینه رغبت سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری مهیا کرده و دولت نیز به عنوان پیشقراول برنامه ریزی اقتصادی،اختصاص سهم بیشتر را به این حوزه مبنا قرار دهد.
به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب سال 98 را با عنوان سال رونق تولید نامگذاری کردند.