رقم مطالبه ایران از عراق اعلام شد/تهاتر می تواند مشکل واردات کالا را برطرف کند

فعالان اقتصادی ضمن بررسی مسائل مربوط به تهاتر کالا و موانع واردات در برابر صادرات در نشست با هیات رییسه اتاق ایران، بر لزوم پایبندی دولت به تعهدات خود و همچنین تضمین ایفای به موقع آن تاکید کردند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از اتاق ایران، حسین سلاح ورزی، نایب رئیس اتاق ایران ضمن یادآوری دیدار اخیر رییس اتاق ایران با وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: مقرر شد پیرو تصمیمی که در ستاد اقتصادی دولت برای واردات در مقابل صادرات و واردات با ارز متقاضی گرفته شده، فهرستی از کالاهای اساسی، نهاده ها و اقلام موردنیاز کشور تهیه شود.

وی افزود: همچنین خواسته شد که تعدادی از اعضای اتاق ایران به شکل اعتباری برای واردات کالا اقدام و در قالب تفاهمی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و واردکنندگان، با فرصت سه ماهه وزارتخانه پرداخت ها اعم از ارزی یا ریالی انجام داده و تسویه شود.

بنابراین گزارش، مظفر علیخانی، معاون تشکل ها و امور استان های اتاق ایران نیز گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی به رییس اتاق ایران گفته اند که واردات مجموعه ۲۵ قلم کالای اساسی به بخش خصوصی واگذار شود.

علیخانی افزود: اکنون در شرایطی که کشور با کمبود ارز روبروست و هزینه انتقال ارز از بازار هدف مضاعف شده، رقابت نامبارکی میان شرکت های دولتی و بخش خصوصی باعث رنجش خاطر شده و واگذاری این امر به بخش خصوصی هم می تواند در حوزه مدیریت مشکلاتی فراهم کند؛ اما این فرصتی است برای اینکه توانمندی بخش خصوصی را به منصه ظهور برساند.

وی گفت: دولت ایران هشت میلیارد دلار نزد بانک مرکزی عراق به امانت دارد و بر اساس مذاکرات میان مسوولان ارشد دو کشور، قرار است این منابع برای تامین کالا مصرف شود و از سوی دیگر در عرصه واردات مشکل وجود دارد و تهیه اسناد زمان بر و هزینه دارد، بنابراین شاید استفاده ازتهاتر بتواند مشکلات فعلی کشور را حل کند.

معاون تشکل ها و امور استان های اتاق ایران توضیح داد: موضوع نخست از طرف وزیر صنعت و مسئله دوم از طرف معاون اول رییس جمهوری به رییس اتاق ایران منتقل شده و سه رکن شامل تشکل های بخش خصوصی، کمیسیون های تخصصی و اتاق های مشترک ایران با کشور هدف مدنظر قرار گرفته اند.

تهاتر پول برق و مطالبه بخش خصوصی

محسن چمن آرا، رییس کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران هم درباره تهاتر پول برق که بخش خصوصی از کشور عراق طلب دارد، گفت: دولت در مواقع بن بست از بخش خصوصی کمک می طلبد و باید مساله مشخص شود، زیرا در حوزه عراق نماینده بخش خصوصی جلسات متعددی با سفارت و بانک مرکزی داشته اند،اما درنهایت هیچ شرکت ایرانی در عراق نتوانسته کاری انجام دهد.

به گفته وی، تعدادی از مدیران شرکت ها به سفارت ایران در عراق مراجعه کرده اند؛ اما عراق می خواهد شرکت عراقی باشد؛ بنابراین پول ایران نزد عراق است، اما تاکنون هیچ شرکتی نتوانسته نظر عراق را تامین کند.

چمن آرا اضافه کرد:شرکت های توانمندی در عراق وجود دارد و با ایران ارتباط دارند و بهترین راه اینکه با شرکت های عراقی هماهنگی شود و کاری انجام دهند، اما هیچ متولی وجود ندارد.

به عقیده وی، ابتدا باید مشخص شود که دولت با بانک مرکزی عراق چه تفاهمی کرده و بعد بر این تفاهم نامه، برای همکاری دولت و بخش خصوصی برنامه ریزی شود.

صنعت کاغذ مخالف تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی

ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران هم در این نشست گفت: امروز موضوع تهاتر کالا و تامین کالای اساسی مورد نیاز مورد تاکید است دولت وعده تخصیص آن را هم داد.

به گفته وی، چنانچه قرار باشد با تخصیص منابع ارزی موجود در عراق، اقدام به واردات کالاهای اساسی شود، این مساله کمی پیچیده و نامربوط می شود، زیرا ارز کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی است و نرخ ارز موجود در عراق رقم دیگری دارد.

روغنی گلپایگانی در بخش دیگری از این نشست به موضوع تامین مواد اولیه واحدهای صنعتی پرداخت و گفت: این مساله باید با همکاری دولت و بخش خصوصی و از مسیر درست حل شود؛ اما سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا مخالف تخصیص هرگونه ارز ترجیحی و دلار ۴۲۰۰ تومانی به حوزه کاغذ است.

یارانه دارو به بیمار اختصاص یابد

همچنین نماینده اتحادیه واردکنندگان دارو نیز در این نشست گفت: نقل شده که واردات از طرف عراق ۹ درصد هزینه دارد؛ درحالی که پیشتر از مقصد عمان پول واریز شده و هنوز پول انتقال نیافته و این مسیرها به سرانجام نمی رسد.

به گفته وی، تخصیص ارز دولتی به کالا کارساز نیست و وقتی پول قبلی به واردکننده یا تولیدکننده نرسیده، چگونه می توان کالا تهیه کرد.

او توضیح داد: واردات دارو و اتحادیه واردکننده دارو به ارز دولتی نیاز ندارد. باید با سازمان غذا و دارو یا سازمان های بیمه گر طرف حساب شد؛ زیرا دولت می تواند یارانه را به جای کالا به بیمار اختصاص دهد.

رییس کل بانک مرکزی مهرماه امسال با بیان اینکه مذاکره با کشورهایی که پول های ایران در آنجا مسدود شده در حال انجام است، گفت: سفر اخیر به عراق با موفقیت همراه بود و امیدواریم بتوانیم از منابع خود در عراق که بیش از پنج میلیارد دلار است استفاده کنیم.