راه‌اندازی «خط جدید تولید خمیرکاغذ بازیافتی» در راشا کاسپین زنجان

مدیرعامل راشا کاسپین زنجان با اشاره به راه‌اندازی «خط جدید تولید خمیرکاغذ بازیافتی (DIP)» در مجتمع صنعتی راشا کاسپین زنجان گفت: این راه‌اندازی آثار صرفه‌جویی 80 میلیون دلاری برای کشور را در بر خواهد بود.

حسین پایداری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: راه‌اندازی «خط جدید تولید خمیر کاغذ بازیافتی (DIP)» در مجتمع صنعتی راشا کاسپین زنجان با آثار صرفه‌جویی 80 میلیون دلاری برای کشور همراه خواهد بود.

مدیرعامل راشا کاسپین زنجان افزود: با راه‌اندازی این خط تولید جدید، امکان بازیافت کاغذ سفید و چاپ خورده رنگی روزنامه و مجله باطله، دفتر، کتاب، مدارک منسوخ اداری در خطوط بازیافت مجتمع راشا کاسپین، فراهم شد.

وی ادامه داد: از ویژگی‌های شاخص این خط امکان استفاده از آب بازیافتی و نیاز پایین آبی است.

وی تصریح کرد: در سال جهش تولید و در تداوم فعالیت‌های توسعه‌ای شرکت راشا کاسپین فعال در شهرک صنعتی شماره یک زنجان و پس از 20 ماه کار فشرده و جهادی، خط تولید جدیدی با هدف تولید یک محصول واسطه‌ای بسیار مهم به نام  خمیر کاغذ راه‌اندازی شد.

پایداری افزود:  این خط مدرن، توانایی تولید خمیر کاغذ سفید جوهرزدایی و رنگبری شده را از ضایعات و کاغذ باطله چاپ دار رنگی برای مصرف مجدد آن در ماشین کاغذ دارد و بدین ترتیب با تولید این محصول در داخل کشور، در فرایند تولید کاغذ بسته‌بندی سفید، کاغذ گچ برگ سفید و یا کاغذ پایه دوبلکس برد، میزان مصرف خمیر وارداتی تا 80 درصد کاهش خواهد یافت.

وی گفت: ظرفیت اسمی و عملی این خط معادل 250 تن در روز خمیر جوهرزدایی شده است و اشتغال اختصاصی آن به صورت مستقیم معادل 80 نفر  است و تنها خط مشابه آن در کشور، یک واحد 50 تنی در شهر صنعتی هشتگرد است که برای تولید دستمال کاغذی استفاده می‌شود.

  مدیرعامل راشا کاسپین زنجان تصریح کرد: این محصول میانی قبلا به طریق واردات از کشورهای خارجی‌، تامین می‌شد و با راه‌اندازی خط جدید DIP، عملا صرفه‌جویی ارزی معادل 80 میلیون دلار با توجه به کاهش واردات، صورت خواهد گرفت.

وی افزود: از ویژگی‌های فنی این سیستم، استفاده از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا در سیستم جوهرزدایی به روش Floatation است، همه تجهیزات و سیستم‌های کنترلی آن از طریق سازندگان معتبر خارجی بوده و طراحی سیستم بگونه‌ای است که امکان استفاده از درجات مختلف کیفیتی ضایعات کاغذ سفید از مجله و روزنامه گرفته تا ضایعات دفتر، کتاب و صحافی و نیز انواع کاغذهای سفید چاپ خورده و رنگی اداری را فراهم می‌کند.

پایداری گفت: همچنین به لحاظ افزایش دقت و کیفیت عملیات ساخت و فرآوری و تمیز سازی خمیر از یک سیستم کنترل مرکزی با ادوات و تجهیزات متنوع اندازه‌گیری کننده آنلاین، استفاده شده که امکان کنترل همه پارامترهای خمیر کاغذ را فراهم آورده و منجر به تولید یک محصول هموژن و یکنواخت می‌شود.

وی اضافه کرد: از ویژگی‌های زیست محیطی این واحد جدید، استفاده از آب برگشتی ماشین کاغذ و یا آب تصفیه شده بوده و نیاز آبی آن بسیار پایین است.