دومین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ و مقوا گشایش یافت

تهران- ایرنا- دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کاغذ مقوا و صنایع سلولزی امروز (سه شنبه) با حضور معاونان امور صنایع و بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، برخی از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و روسای اتحادیه‌ها و انجمن‌های تولید و توزیع کاغذ و مقوای آغاز به کار کرد.

در این نمایشگاه یکصد شرکت و واحد تولیدی و خدماتی داخلی و نمایندگی‌های خارجی فعال در این صنعت گردهم آمدند و ضمن ارائه آخرین فناوری‌های این حوزه، با یکدیگر به تبادل اطلاعات و بررسی همکاری‌های مشترک پرداختند.
معرفی آخرین دستاوردهای تولیدی، صنعتی و فناوری شرکت‌های داخلی، ایجاد فرصت برای بازاریابی های داخلی و خارجی، بهرمندی از دانش و تجربه سایر کشورها در زمینه موضوع نمایشگاه، معرفی و ورود آخرین دستاوردهای فناوری به داخل کشور، بیان فرصت‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی این حوزه و ایجاد زمینه تعامل تولیدکنندگان و فعالان داخلی با شرکت‌های مرتبط خارجی، مهمترین اهداف برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات وابسته است.
در دومین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات وابسته و در کنار شرکت‌های داخلی نمایندگانی از کشورهای چین، هند، پاکستان و ترکیه حضور دارند.
بر اساس آمارها، مصرف سالیانه کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه در کشور حدود ۳۳۵ هزار تن است که بیش از ۵۰ درصد آن از طریق واردات تامین می‌شود. فعالان این صنعت معتقدند اگر از صنعت تولید کاغذ در داخل کشور حمایت جدی صورت بگیرد، تولیدکنندگان داخلی با پتانسیل بالایی که دارند، قادرند بخش اعظم نیاز کشور را تامین کنند.
در تولید کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه ۳ واحد تولیدی با ظرفیت اسمی افزون بر ۱۷۵ هزار تن در کشور فعالند و پنج طرح دیگر با ظرفیت ۳۳۸ هزار تن طی چند سال آینده وارد فاز تولید می شوند.
تولید کاغذ از سنگ کربنات کلسیم از روش‌های مرسوم دیگر در تولید کاغذ است که در همین راستا و با توجه به هزینه‌های پایین تولید در این روش، ۱۴۵ طرح صنعتی از وزارت صمت مجوز دریافت کرده‌اند که ۱۵ مورد از این طرح‌ها با ظرفیت بیش از ۱۱۵ هزار تن بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.
در حوزه کارتن و مقوا نیز از مجموع سه میلیون تن ظرفیت ایجاد شده طی سال‌های گذشته، فقط یک میلیون تن آن فعال است و برنامه‌های مختلفی نیز برای رفع مشکلات این حوزه ارائه شده است.
دومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کاغذ مقوا و صنایع سلولزی از امروز تا جمعه (۱۸ مرداد) هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آماده بازدید علاقه‌مندان است.