درخواست محیط زیست از سازمان برنامه برای اصلاح اعتبارات مقابله با گرد و غبار

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست انتظار داریم با درخواست‌ها و مکاتباتی که با سازمان برنامه و بودجه داشتیم، اعتبار تخصیص یافته برای مقابله با گرد و غبار در سالجاری اصلاح شود.

علی‌محمد طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست خبرگزاری تسنیم از بودجه‌های اختصاص یافته برای مقابله با پدیده گرد و غبار انتقاد و اظهار کرد: اعتبارات برای مقابله با پدیده گرد و غبار در شهرهای کشور نباید کاهش یابد، بعضا شاهدیم، به محض اینکه اندکی وضعیت گرد و غبار و شدت آن، بنا به دلایل طبیعی و محیطی و یا حتی اقدامات صورت گرفته، کاهش می‌یابد، بودجه‌های تخصیصی و تصویبی نیز روند نزولی پیدا می‌کند.

وی افزود: نباید برای تخصیص و تصویب بودجه و اعتبارات در موضوع مقابله با گرد و غبار نگاه کمیّتی وجود داشته باشد، زیرا با قرارگیری در شرایط نسبی بهبود وضعیت گرد و غبار، نیازمند اقدامات مراقبتی هستیم، زیرا این طور نیست که اقدامات به یکباره برای مقابله با گرد و غبار انجام نشود.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای تداوم تخصیص اعتبارات به منظور مقابله با گرد و غبار مکاتبات متعددی با سازمان برنامه و بودجه داشته‌ایم، افزود: امیدواریم در سال جاری مساعدت‌هایی برای تأمین اعتبارات برای مقابله با گرد و غبار از سوی سازمان برنامه و بودجه صورت گیرد.

شرط “کلانتری” برای افزایش جمعیت کشور/ داخلی بودن منشأ بخش عمده‌ای از “گرد و غبار”

بودجه مقابله با گرد و غبار چقدر کاهش یافته است؟

طهماسبی با بیان اینکه در سال 98 حدود یکصد میلیون یورو اعتبار برای مقابله با گرد و غبار تخصیص یافته است، گفت: در بودجه سال جاری این رقم به 20 میلیون یورو کاهش یافته که تاکنون درخواست‌هایی از سازمان برنامه و بودجه برای افزایش این میزان اعتبار در سال جاری داشته‌ایم، زیرا با توجه به وضعیت آب و هوایی کشور و نیز کشورهای همجوار، شاهد بروز پدیده گرد و غبار خواهیم بود که مشکلاتی را برای ساکنان شهرهای جنوبی و غربی کشور ایجاد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: اعتبارات تخصیص یافته برای مقابله با گرد و غبار در سال‌های 96 و 97 طبق دلار محاسبه و تخصیص می‌یافت، اما در سال‌های 98 و 99 طبق یورو محاسبه شد که طی چهار سال گذشته، حدود 370 میلیون یورو-دلار برای مقابله با گرد و غبار تخصیص یافته که نسبت به حجم اقداماتی که باید انجام شود، رقم مناسبی نیست.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد: انتظار داریم با درخواست‌ها و مکاتباتی که با سازمان برنامه و بودجه و نیز رئیس سازمان محیط زیست داشتیم، اعتبار تخصیص یافته برای مقابله با گرد و غبار در سالجاری اصلاح شود.