درباره آلودگی هوای تهران همزمان با شیوع کرونا

زیست آنلاین: ترافیک خلوت است و اینورژن هم ضعیف با این وجود هوای تهران به شدت آلوده است. دولتی ها می گویند ببینید، مشکل از خودروها نیست، مسئله این است که مازوت سوزانده می شود در نیروگاهها!

نکته اول: هرگز نمی توان یک فرمول ثابت را به هر لحظه آلودگی هوای تهران تحمیل کرد. یک روز آلایندگی خودروها، روز دیگر منابع ثابت (مثلا همین استفاده از سوخت مازوت در نیروگاهها) و وقتی دیگر اینورژن شدید می تواند عامل اصلی آلودگی باشد.

نکته دوم: آلودگی تهران پدیده ای مرگبار و طاقتفرسا است. آلایندگی مولفه های دیگر به ندرت می تواند بار اتهام را از هر مولفه ای کم کند. فرض کنید سه فرد متفاوت یک ساعت سر شما را زیر اب نگه داشته و باعث خفگی و مرگ شما شده اند. حالا هر کدام دارد آن دیگری را متهم کند که چند دقیقه بیشتر نقش داشته در این ماجرا. مسئله این است که حتی پنج دقیقه زیر آب ماندن برای مرگ شما کافی بوده و هر کدام از آن عوامل درگیر به تنهایی هم می توانسته اند باعث مرگ شما شوند. ما در باره پدیده اتفاقی و نادر و کم اثر آلودگی هوا در شهری کوچک و کم جمعیت صحبت نمی کنیم. بحث آلایندگی مرگبار در بیش از دوسوم ایام سال در کلانشهری ده میلیونی است. هر جور هم که وزارت نیرو و وزارت نفت و شهرداری و سازمان محیط زیست کشتگان را بین هم تقسیم کنند باز هم سهم هیچ کدام کمتر از سالانه صدها کشته نیست!

نکته سوم: اثر غالب سوخت مازوت بر الایندگی امروز تهران هنوز یک فرض است و دست کم من از این فاصله نمی توانم در باره آن نظر بدهم.

نکته چهارم: خودروسازها و نیروگاهها و سوخت توزیعی همه متعلق به دولتند. آلودگی را از این عامل به آن یکی پاس دادن اصلا از بار مسئولیت دولت کم نمی کند. آلودگی هوای تهران صددرصد یک پدیده دست ساز دولتی است.