جلسه مهم ارشاد با مدیران کارخانه‌های کاغذ داخلی/ تولید کاغذ ایرانی رونق می‌گیرد

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی ارشاد گفت: پس از ماه مبارک با مدیران عامل کارخانه‌های کاغذ جلساتی خواهیم داشت تا طی مذاکرات سه جانبه میان ارشاد، بخش خصوصی در حال تولید و صنف در آینده نه چندان دور شاهد تولید کاغذ در داخل کشور باشیم.
جلسه مهم ارشاد با مدیران کارخانه‌های کاغذ داخلی/ تولید کاغذ ایرانی رونق می‌گیرد

ایوب دهقانکار، مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره تدوین «شیوه‌نامه اجرایی کارگروه کاغذِ و زینک حوزه نشر کتاب» اظهار داشت: از سال ۹۷ کارگروه کاغذ در وزارت ارشاد تشکیل شد و ریاست با آقای حسین انتظامی بود. بدین واسطه وزارت ارشاد متولی تامین و تخصیص و توزیع کاغذ برای همه مصارف بود.

* تعریف مشخص از تخصیص ارز۴۲۰۰ تومانی به حوزه فرهنگ

وی به تصمیم دولت برای خروج کاغذ از فهرست کالاهای اولیه و عدم تخصیص ارز دولتی اشاره کرد و گفت: پس از اینکه دولت تصمیم گرفت ارز دولتی۴۲۰۰ را به کاغذ تخصیص ندهد و کاغذ از لیست کالای  اولیه خارج شود، وزیر ارشاد، جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور داشت و بلافاصله پس از آن هم شاهد تاکید رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب مبنی بر متعادل شدن قیمت کتاب بودیم. پیشنهاد مشخص ارشاد این بود که اگر دولت بنا دارد کاغذ را از فهرست ارز دولتی حذف کند، بخشی از مصرف کاغذ که مربوط به حوزه فرهنگ (نشر و مطبوعات) است همچنان ۴۲۰۰ بماند که این اتفاق افتاد.

* کاغذی که مشمول ارز۴۲۰۰ می‌شود صرفا کاغذ مورد نیاز تولید کتاب و مطبوعات است

دهقانکار خاطرنشان کرد: الان کاغذی که مشمول ارز۴۲۰۰ می‌شود، صرفا کاغذی است که یا برای تولید کتاب و یا مطبوعات استفاده می‌شود. تصمیم وزیر و کارگروه این شد که هریک از معاونت‌های تخصصی خودشان متولی امر شوند و درخواست‌ها و میزان تخصیص به هر ناشر همچنین شیوه توزیع و نظارت بر مصرف بر عهده معاونت فرهنگی (بخش کتاب) و در بخش روزنامه‌ها هم معاونت مطبوعاتی مسئول باشد.

* تدوین شیوه‌نامه برای توزیع عادلانه کاغذ

مشاور معاونت فرهنگی یادآروی کرد: قبلا معاونت فرهنگی در کارگروه کاغذ یک نماینده داشت، اما در حال حاضر حوزه کاغذ کتاب به معاونت فرهنگی واگذار شده که مسئولیت مضاعفی برای معاونت است. از این رو بر آن شدیم آئین نامه و شیوه‌نامه‌ای بنویسیم تا کاغذی که با ارز دولتی تخصیص می‌یابد به عادلانه‌ترین حالت توزیع شود.

وی درباره نظارت بر توزیع گفت: در شیوه‌نامه تعریف از سه حوزه قید شده است؛ واردات، تخصیص و توزیع و نظارت بر مصرف. البته نظارت ما هم به چند شیوه خواهد بود. در بحث نظارت از بخش خصوصی و صنف استفاده خواهیم کرد.

*نظارت‌های ارشاد و اهرم‌های در دست/ شمارگان و قیمت کتاب زیر ذره‌بین

وی به نکات مهمی چون نظارت بر تیراژ کتاب و قیمت تمام شده اشاره کرد و ابراز داشت: ناشر بر مبنای تیراژ اعلامی کاغذ دریافت می‌کند. بنابراین شمارگان موضوع نظارت ما در این حوزه خواهد بود. نظارت دیگر بر قیمت کتاب است؛ چرا که اگر بنا باشد کتاب با کاغذ یارانه‌ای در حوزه قیمت تغییر نداشته باشد، هدفی که در پی آن بودیم محقق نشده است.

این مسئول در پاسخ به اینکه آیا در راستای امر کتاب باید ارتباط نزدیک‌تری با ناشران و مجموعه صنف داشته باشید،‌ خاطرنشان کرد: قطعا اینگونه است؛ ارتباط نزدیکی با صنف خواهیم داشت و صنف باید به کمک ما آید.

* کاغذ وارداتی با ارز دولتی باید عادلانه به دست ناشران برسد و به شیوه درستی توزیع شود

وی با بیان اینکه اهتمام ارشاد بر این بوده که کاغذ مشمول ارز دولتی باشد از این رو انتظار داریم صنف به کمک ما آید، گفت: اهتمام ما این است که کاغذ وارداتی با ارز دولتی عادلانه به دست ناشران برسد و به شیوه درستی توزیع شود که هم ناشر و هم خریدار کتاب آن را با قیمت مناسب تهیه کند.

وی به نکته مهمی اشاره و تصریح کرد: برای کنترل قیمت کاغذ و کتاب این تدبیر اولیه است، اما هدف در میان مدت حرکت به سمت تولید است.

* جلسه مهم ارشاد با مدیران کارخانه‌های کاغذ داخلی/ تولید کاغذ در مسیر داخلی

دهقانکار در پاسخ به اینکه گزارش نهایی از فعالیت و وضعیت کنونی کارخانه‌های کاغذ در دست دارید؟ بیان داشت: بله بررسی‌ها در حال انجام است و پس از ماه مبارک با مدیران عامل کارخانه‌های کاغذ جلساتی خواهیم داشت تا طی مذاکرات سه جانبه میان ارشاد، بخش خصوصی در حال تولید و صنف در آینده نه چندان دور شاهد تولید کاغذ در داخل کشور باشیم.

کمیته تخصصی کاغذِ و زینک نشر و کتاب در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متشکل از معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران (آشنا)، رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران، مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، مسئول حراست معاونت امور فرهنگی و مسئولان پیگیری کمیته‌های واردات، توزیع و نظارت فعالیت می‌کند.

ناشران متقاضی کاغذ و زینک برای انتشار کتاب باید با مراجعه به سایت www.paperds.ir و درخواست خود را برای دریافت کاغذ و زینک ثبت کنند.