جلسه اضطراریِ دولت اسپانیا در پی طوفان مرگبار

دولت اسپانیا امروز (جمعه) به منظور مقابله با پیامدهای طوفان “گلوریا” که باعث بارندگی‌های سنگین، وزش باد شدید و تشکیل امواج عظیم شده و تاکنون جان دست‌کم ۱۳ نفر را گرفته، جلسه اضطراری برگزار خواهد کرد.

به گزارش زیست آنلاین،، طوفان “گلوریا” شهروندان اسپانیایی را با مشکلات زیادی از جمله پل‌های فروریخته، خطوط ریلی آسیب دیده و سواحل تخریب شده بر اثر امواج مخرب طوفانی، درگیر کرده است.

طوفان قدرتمند “گلوریا” روز یک‌شنبه همراه با وزش شدید باد و بارش سنگین برف و باران، بخش‌هایی از اسپانیا را درنوردید و فرودگاهی را هم به تعطیلی کشاند.

مقامات کاتالونیا نیز مرگ دو نفر را در شب گذشته (پنج‌شنبه) به دلیل شرایط آب و هوایی طوفانی تایید کردند. چهار نفر دیگر نیز هم‌چنان مفقود هستند.

به گفته مقامات ملی هواشناسی اسپانیا، طوفان در حال دور شدن از این کشور است اما بیش از ۱۰۰ جاده مسدود باقی مانده و ده‌ها هزار دانش آموز نیز با تعطیلی مدارس‌ مواجه شده‌اند.

طوفان “گلوریا” دقیقا مناطقی را درنوردیده که آماده میزبانی از گردشگران برای فصل گردشگری بوده‌اند و دولت برای کمک به برقراری مجدد شرایط عادی در این مناطق، تضمین امنیت و رفع نیازهای کوتاه مدت و میان مدت قرار است جلسه اضطراری تشکیل دهد.

طوفان “گلوریا” روز یک‌شنبه بخش‌هایی از اسپانیا را همراه با وزش بادهای شدید تا ۱۴۴ کیلومتر در ساعت و تشکیل امواج تا ارتفاع ۱۳.۵ متر درنوردید.

در نزدیکی بارسلونا نیز کف دریا خیابان‌های بسیاری را در شهر کوچک “توسا د مار” پوشانده بود. این طوفان منجر به قطع برق منازل صدها هزار نفر شد و هزاران هکتار از مزارع کشاورزی را نیز تخریب کرد.

طبق پیش‌بینی‌های آژانس هوایی ملی اسپانیا، طوفان “گلوریا” قرار بود دست‌کم تا روز سه‌شنبه ادامه پیدا کند و با توجه به پیش‌بینی وزش باد با سرعت حداکثر ۱۳۰ کیلومتر در ساعت و تشکیل امواج هفت متری و بارش سنگین برف، این آژانس هشدارهای مهمی را برای شهروندان اسپانیا صادر کرد.

بنا بر گزارش رویترز، نخست وزیر اسپانیا اعلام کرد هرچند که نمی‌توان هر پدیده هواشناسی را به تغییرات اقلیمی نسبت داد اما بدیهی است که این امر تأثیر داشته است. /ایسنا