جزیره ی گرمایی شهری تهدیدی جدی برای گروه های آسیب پذیر

جزیره گرمایی شهری پدیده‌ ای است که از طریق آن دمای یک شهر به طور قابل توجهی بالاتر از مناطق اطراف آن می‌شود و هنگامی که با موج‌ های گرمایی ترکیب شود، تهدیدی واقعی و کشنده برای افراد مسن‌، بیمار و سایر گروه‌ های آسیب‌ پذیر خواهد بود.

به گزارش زیست آنلاین، پژوهشگران در تلاشند تا تاثیرات گرمایی جزایر گرمایی شهری را با روش‌ های ابتکاری کاهش دهند. آن ها دریافتند یکی از روش های کمک کننده ایجاد فضای سبز شهری است.

گروهی از دانشمندان بین‌ المللی نقش میزان بارش و میزان جمعیت در دمای شهر را با حومه مقایسه کردند. نتایج این تحقیقات نشان داد فضای سبز بیشتر می‌تواند به پایین آمدن دمای شهر کمک کند.

گابریل مانولی، معاون سابق موسسه فناوری فدرال ETH دانشگاه زوریخ گفت: پیش از این نیز می‌دانستیم گیاهان، محیطی دلپذیرتر در شهر ایجاد می‌کنند، اما در این تحقیق تعداد فضای سبز تاثیرگذار بر خنک شدن شهر مورد بررسی قرار گرفته است.

هنگامی که جزیره گرمایی شهری با موج‌ های گرمایی ترکیب شود، تهدیدی واقعی و کشنده برای افراد مسن‌، بیمار و سایر گروه‌ های آسیب‌ پذیر خواهد بود.

این گروه با بررسی جزایر گرمایی شهری در سراسر جهان و راهبردهای مختلف کاهش حرارت دریافتند این راهبردها به شرایط اقلیمی مناطق مختلف وابسته است.

مانولی و گروه وی که شامل اعضای ETH زوریخ ، دانشگاه پرینستون و دانشگاه دوک بودند اطلاعات مربوط به حدود 30هزار شهر در سراسر جهان و محیط‌ های اطراف آنها را مورد مطالعه قرار دادند. عواملی که آنان مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند میانگین دمای تابستان، اندازه جمعیت و میانگین بارندگی سالانه بود.

آنان دریافتند هر چه شهر بزرگ‌ تر باشد جزایر گرمایی آن نیز چشمگیرتر خواهد بود و بارندگی بیشتر در شهرها موجب رشد بیشتر گیاهان خواهد شد؛ به این معنی که مناطق اطراف شهرهای بزرگ بسیار سردتر از خود شهرها می‌شوند. این تاثیر در زمانی که میانگین بارندگی سالانه حدود 1500 میلیمتر (مانند توکیو) باشد قوی‌ تر است.

مسئولان در شهرهای مناطق بسیار خشک (مانند آریزونا) نیز می‌توانند با دقت بیشتر در کاشت گیاهان، دمای متوسط را به پایین‌ تر از حومه برسانند.

از طرفی شهرهایی که توسط جنگل‌ های گرمسیری احاطه شده‌اند (مانند سنگاپور) به فضای سبز بیشتری نیاز دارند تا دما کاهش یابد. البته ناگفته نماند این روش موجب افزایش رطوبت نیز خواهد شد. بنابراین شهرهای واقع در مناطق گرمسیری باید به سایر روش‌های خنک کننده مانند افزایش گردش باد، استفاده بیشتر از سایه و … توجه کنند.

مانولی توضیح می‌دهد که یکی از اصلی‌ ترین روش‌های تحقیق در این زمینه طبقه بندی اولیه شهرها برای کمک به برنامه‌ ریزان در مورد رویکردهای ممکن برای کاهش اثر جزیره گرمایی شهری است.

مانولی گفت: هیچ راه حل واحدی در این مورد وجود ندارد و همه این موارد به محیط اطراف و خصوصیات اقلیمی منطقه بستگی دارد.

وی در ادامه افزود: جست‌ و جوی راه حل‌ هایی برای کاهش درجه حرارت در شهرهای خاص نیاز به تجزیه و تحلیل بیشتر و درک عمیق از اقلیم دارد. چنین اطلاعاتی مبتنی بر داده‌ها و مدل‌ هایی است که فقط در تعداد معدودی از شهرها از جمله زوریخ، سنگاپور یا لندن در دسترس برنامه‌ ریزان شهری قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، اکنون این گروه در تلاش است تا تعیین کند که کدام نوع گیاه در کاهش اثر جزیره گرمایی مفیدتر است. نتایج این تحقیق در نشریه Nature به چاپ رسیده است.