جرم انگاری برای مسئولان در پی سوزاندن کاه و کلشاجتماعي

پیام مازند – ایسنا/مازندران یک فعال محیط زیست با بیان اینکه آتش زدن کاه و کلش در فصل برداشت محصولات کشاورزی، شرایط زیست محیطی را به شدت بحرانی کرده است، گفت: از یک سو مسئولان، آتش زدن کاه و کلش را جرم محسوب می کنند و از سوی دیگر هیچ نظارتی بر این امر صورت نمی دهند.
سهیلا ذاکری پاشاکلایی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه در کنار زندگی پلاستیکی امروزمان، برخی مسائل همچون آتش زدن کاه و کلش کشاورزی در این فصول، شرایط زیست محیطی را به شدت بحرانی کرده است، اظهار کرد: از یک سو مسئولان، آتش زدن کاه و کلش را جرم محسوب می کنند و از سوی دیگر هیچ نظارتی بر این امر صورت نمی دهند.
وی یادآور شد: کشاورز هم که در طول سال تنها دو بار می تواند از زمین کشاورزی خود استفاده کند، به منظور سود بیشتر مجبور است هر چه زودتر زمین کشاورزی خود را برای کشت دوم آماده کند، اما وقتی هیچ مسئولی برای خرید کاه و کلش از آنها استقبال نمی کند بهترین راه را آتش زدن آنها می بیند.
این فعال زیست محیطی با بیان اینکه در برخی شهرهای مازندران و تقریبا در تمامی روستاهای این استان، دود ناشی از آتش زدن این کاه و کلش کشاورزی، تنفس را برای تمامی مردم به ویژه بیماران سخت کرده است، گفت: اگر واقعا آتش زدن کاه و کلش جرم محسوب می شود، بنابراین مانند سایر جرایم با آن برخورد شود.
وی تصریح کرد: در این میان نباید از نقش مسئول نیز غافل بود، آنان باید شرایط را برای امر کشاورزی تسهیل کنند، با توجه به نیاز بالای کشور و مازندران به خمیرکاغذ، فقط یک اراده جهادی می تواند این مشکل را برطرف کند.
ذاکری با بیان اینکه باید در قانون مجازات مناسبی برای تهدیدهای انسانی در حوزه محیط زیست در نظرگرفته شود، خاطرنشان کرد: به همان اندازه ای که آتش زدن برای کشاورز جرم محسوب می شود، باید مهیا نشدن شرایط فروش این کاه و کلش از سوی مسئول، برای آنها نیز جرم تلقی گردد.
*افزایش استفاده از ظروف پلاستیکی و اختلال در محیط زیست
ذاکری در ادامه با بیان اینکه همزمانی کرونا و محرم موجب شده استفاده از ظروف و وسایل پلاستیکی به شدت افزایش یابد، گفت: این افزایش استفاده از ظروف پلاستیکی در نهایت به ضرر محیط زیست تمام خواهد شد.
وی با بیان اینکه مازندران با وجود زباله هایی که هنوز نتوانسته ایم فکری درست برای آنها بکنیم، به زودی درگیر بحران های بزرگی می شویم، خاطرنشان کرد: تصور کنید با وجود کرونا و تغییر سبک زندگی، استفاده از دستکش و ماسک چندین برابر شده و این امر موجب افزایش آسیب به محیط زیست می شود.
این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه تعبیه سطل زباله، کار خوبی است که هیئت های مذهبی در مازندران در محل عزاداری کرده اند، گفت: اگر به همین اندازه مسئولان شهرستانی و استانی نسبت به رفع مشکلات زباله اقدام می کردند، امروز این بحران گریبان مازندران را نمی گرفت.