تک‌نرخی‌شدن کاغذ جلوی فساد بازار آن را می‌گیرد

بهمن‌نیا مطرح کرد؛
تک‌نرخی‌شدن کاغذ جلوی فساد بازار آن را می‌گیرد

مدیر انتشارات نارگل معتقد است دو نرخی‌بودن قیمت کاغذ در بازار، باعث فساد می‌شود و برای سلامت این‌بازار باید کاغذ را به‌صورت تک‌نرخی عرضه کرد.

علی اصغر بهمن‌نیا مدیر انتشارات نارگل در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره وضعیت بازار کاغذ برای ناشران گفت: چندسال پیش که قیمت دلار به هم ریخت، دولت برای کاغذ یارانه‌ای را در نظر گرفت اما نظارتی در کار نبود. یعنی هیچ‌نظارتی وجود نداشت. به همین‌خاطر خیلی از کاغذهایی که وزارت ارشاد با یارانه توزیع کرد، در بازار آزاد به فروش رفتند.

وی افزود: به‌نظرم دونرخی بودن‌، همیشه فسادآور است. اگر کاغذ تک‌نرخی باشد و ارز نیمایی و در کل ارزهای مختلفی که برای واردات در نظر می‌گیرند، از بین بروند، فساد کاغذ هم از بین می‌رود. چون دونرخی‌بودن، باعث می‌شود همیشه کسانی باشند که بخواهند کاغذ را با یارانه بگیرند و سپس با قیمت آزاد بفروشند. بنابراین مهم‌ترین راه‌حل برای حل‌شدن مسائل کاغذ، تک‌نرخی‌کردن آن است. اما اگر بناست این‌اتفاق نیافتد و کاغذ تک‌نرخی نشود، نظارت روی آن، اهمیت زیادی دارد.

این‌مدیر نشر در ادامه گفت: اگر نظارتی هم تا امروز بوده، ناقص بوده است. به‌هرصورت باید رانت را از بین برد و شرایط عادلانه‌ای را برای کار ناشران فراهم کرد. سهمیه کاغذ یارانه‌ای باید به‌طور هدایت‌شده و با درنظرگرفتن شرایط ناشران مختلف اعطا شود. آیا ناشران آموزشی و کمک‌آموزشی مانند ناشران عمومی، نیازی به کاغذ یارانه‌ای دارند؟ من معتقدم ناشر کمک‌آموزشی نباید سهمیه کاغذ یارانه‌ای بگیرد.

بهمن‌نیا درباره تولید داخلی کاغذ گفت: خیلی از کشورها، جنگل‌های ویژه‌ای برای تولید کاغذ به وجود آورده‌اند. یعنی کنار کارخانه، درخت مخصوص تولید کاغذ کاشته‌اند. نمی‌دانم آیا چنین‌کارهایی در کشورمان شدنی هستند یا نه و اگر انجام‌شدنی هستند، به‌صرفه‌اند یا خیر؟