توضیحات ارشاد در مورد وضعیت تخصیص و تأمین ارز کاغذ تحریر و بالک

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلانی درباره وضعیت تخصیص و تأمین ارز کاغذ تحریر و بالک توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ در چند ماه گذشته واردکنندگان بسیاری در تماس با خبرنگار تسنیم از عدم تخصیص ارز دولتی و ارز نیمایی از سوی بانک مرکزی برای واردات کاغذ طی پنج ماه گذشته خبر داده‌اند‌؛ واردکنندگانی که نسبت به عدم تأمین ارز دولتی 80 میلیون یورویی در اختیار ارشاد برای واردات کاغذ فرهنگی نیز اظهار نگرانی کرده‌اند.

همچنین در جدول وضعیت متقاضیان تأیید شده واردات کاغذ باراز دولتی در سال 98 که از سوی وزارت ارشاد منتشر شده است،‌ خانه مربوط به تاریخ تخصیص ارز بسیاری از پرونده‌ها خالی است و ارزی برای برخی از پرونده‌ها تخصیص داده نشده است. این جدول را اینجا مشاهده کنید؛ از همین‌رو  خبرگزاری تسنیم در گزارشی با تیتر “افزایش قیمت کاغذ تحریر/ آیا نبود ارز دوباره حباب در بازار به وجود می‌آورد؟” در تاریخ 12 اردیبهشت ماه سال جاری به این موضوع پرداخت. پس از انتشار این گزارش،‌ روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این گزارش توضیحاتی را به تسنیم ارسال کرد. متن توضیحات ارشاد به این قرار است:

«به دنبال درج مطلبی در آن خبرگزاری با عنوان «افزایش قیمت کاغذ تحریر/ آیا نبود ارز دوباره در بازار بحران به وجود می‌آورد؟» به منظور تنویر افکار عمومی در ذیل پاسخ معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت آگاهی و انتشار در آن رسانه ارسال می شود.

با توجه به شرایط موجود ناشی از بحران ویروس کرونا و اولویت‌های ضروری برای مقابله با این بحران در کشور خوشبختانه بر اساس آخرین جداول منتشر شده کارگروه ساماندهی کاغذ در مورخ  17 اردیبهشت 99 وضعیت تخصیص و تأمین ارز واردات کاغذ تحریر و بالک در وضعیت مناسبی قرار دارد. کارگروه کاغذ کتاب معاونت امور فرهنگی تلاش می‌کند که مابقی ثبت سفارش‌های در حال انتظار برای تخصیص ارز به نتیجه نهایی و مطلوبی برسد. یادآور می‌شود وضعیت انبارهای کاغذ در حال حاضر از موجودی مناسبی برخوردار است و همچنین بیش از 20 تن کاغذ دولتی در راه ورود به کشور و در مرحله نخست نزدیک به ترخیص است.»