توسعه مجوزهای ارتباطی بین تجار ایران و افغانستان در اولویت باشد

در دومین همایش تجاری ایران و افغانستان بر ضرورت توسعه مجوزهای ارتباطی بین تجار ایران و افغانستان و همچنین بر فعالسازی ۶ بازارچه مرزی میان دو کشور تاکید شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، دومین همایش تجاری و یکی از بزرگترین نشست های B۲B ایران و افغانستان با حضور ۷۰ تاجر افغانستانی و ۷۰ شرکت صادراتی ایرانی به همت اتاق مشترک ایران و افغانستان و معاونت امور بین الملل اتاق ایران، در سالن همایش های هتل المپیک تهران در حال برگزاری است. روز گذشته در افتتاحیه این همایش سیدحسین سلیمی رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: قرار است در جهت بهبود وضعیت اقتصادی مذاکرات و گفت‌وگوهای بین دو کشور ادامه پیدا کند تا به نتایج مثبتی برسیم. امیدواریم مبادلات اقتصادی که در گذشته رو به کاهش بوده را با گفت‌وگوهای سازنده و تفاهمات اقتصادی به سطح بالا برسانیم.

او افزود: البته اخیرا سرمایه‌گذاری افعانستانی‌ها در ایران افزایش یافته و امیدواریم این سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر هم شود. امیدواریم ارتقا هرچه بیشتر این سرمایه‌گذاری به روابط اقتصادی بین دو کشور کمک کند و با برپایی جلساتی که در دو روز برگزار می‌شود سطح تعاملات اقتصادی بین دو کشور بالا برود.

عبدالقیوم‌ سلیمانی سرپرست سفارت افغانستان در تهران هم در این نشست گفت: تصمیم‌گیری در حوزه تجارت خصوصی مربوط به دولت افغانستان است اما یکی از اشکالات ما در افغانستان این است که امروز با کاهش نیازمندی‌های غیرنقدی مردم مواجه هستیم و امیدواریم با اشتراکات فرهنگی و زبانی که بین دو کشور ایران و افغانستان وجود دارد و با افزایش سرمایه‌گذاری بین دو کشور، این نیازها حل شود.

سرپرست سفارت افغانستان در تهران تصریح کرد: یکی از نکات ما این است که به هر حال بین دو کشور صادرات وجود دارد اما حالا توقع مردم افغانستان این است که صادرات به ایران بیشتر شود. مسئله دوم سرمایه‌گذاری در داخل کشور افغانستان است در بسیاری از پروژه‌های افغانستان دولت به تجار ایرانی نیاز دارد تا این پروژه‌ها اجرا شود امیدواریم دولت ایران با کمک‌های سازنده خود بتواند شرایط همکاری و سرمایه‌گذاری تاجران ایرانی در افغانستان را فراهم کند، هرچند دولت افغانستان شرایط ویژه‌ای برای همکاری سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه ایرانیان هم دارد.

او تصریح کرد: تاجران در افغانستان با سرمایه شخصی خودشان کار و شهرک‌های صنعتی خاصی ایجاد کردند و حالا برای ادامه، فعالیت‌ شهرک‌های صنعتی نیازمند حضور سرمایه‌گذاران خارجی است. یکی از شاخص‌های ایران برای افغانستان ثبات در این کشور است و یکی از شاخص‌های ثبات امنیت در افغانستان ایجاد کار و شهرک‌های صنعتی و همکاری تجاری با افغانستان از سوی ایران است. امیداریم در نهایت رابطه دو کشور سازنده و تعاملات بیشتر شکل بگیرد.

علی چاغروند معاون کمیسیون‌ها، مجامع و شوراهای اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران هم گفت: با توجه به اشتراکات فرهنگی میان دو کشور صلح اقتصادی بین دو کشور وجود دارد که این موضوع باعث بالا رفتن سطح تعاملات شده است اما این روند طی مدت اخیر روند کاهشی به خود گرفته و باید از این رویه جلوگیری کرد تا این روند کاهشی شکل افزایشی به خود بگیرد. بنابراین باید دیپلماسی اقتصادی بین دو کشور فعال شود تا با همکاری اقتصادی، این روابط بیشتر شود. هرچند سیاست دولت داشتن روابط پایدار با همسایگان است اما باید سازماندهی مناسبی صورت بگیرد.

او افزود: بحث دیگر این است که افغانستان سرمایه‌گذاری زیادی در ایران داشته و باید این روابط را هدفمند کرد. به عنوان مثال باید به بندرچابهار که ویژگی اقتصادی آن بسیار زیاد است و از طریق حمل و نقل صادرات و واردات در ۱۲ ساعت شکل می‌گیرد، توجه ویژه شود و با مطالعه بیشتر روی این مسیر نقل و انتقال بین دو کشور را بیشتر کنیم.

چاغروند افزود: مسئله آخر اقدامات تسهیل‌گرایانه در تجارت است ما ۶ بازارچه مرزی داریم که راکد مانده‌اند یکی از مسیرهای ما باید این باشد که این مشکلات را مرتفع کنیم، امیدواریم در این مجموعه جلسات، مجموعه مشکلات را در میدان حل و موانع را برطرف کنیم و با حمایت‌های دولت‌های مشترک با حل مسائل، روابط اقتصادی را توسعه دهیم.

سید صادق قنادزاده مدیرکل شبه قاره هند سازمان توسعه و تجارت ایران در این نشست گفت: شرکت‌های خوش‌نامی در این رویداد حضور دارند که قابل تقدیر و تشکر است. باید چند موضوع را عنوان کنیم یکی از موضوعات ارتباط مهم و سازنده و ارتباط فرهنگی ویژه ایران با افغانستان است. موضوع تجاری از این مسیر مستثنی نیست و باید روابط تجاری دو طرفه بین دو کشور هموار باشد.

او افزود: وجود بازارچه‌ها بین دو کشور ‌به مسائل معیشتی مردم هر دو کشور کمک خواهد کرد و همچنین از طرف ایران موضوع امنیتی برای ایجاد این روابط وجود ندارد و آزاد هستند و موانع خاصی برای رابطه دو کشور وجود ندارد.

مدیرکل شبه قاره هند سازمان توسعه و تجارت ایران تصریح کرد: یکی از موانع و مشکلات توسعه روابط بین دو کشور، نبود توسعه مجوزهای ارتباطی بین تجار هر دو کشور است، اگر موانع‌ برداشته شود مسیر صدور مجوز تسهیل خواهد شد و اگر مشکل دیگری وجود دارد تا از سوی ایران پیگیری شود در این جلسه گفته شود تا این مشکلات حل شود.

او تصریح کرد: تلاش ما این است که مناقشات سیاسی بندر چابهار کاهش پیدا کرده و تجارت افغانستان و پاکستان با ایران در این بندر بیشتر باشد.

میراجان سلیمان‌خیل رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در هرات گفت: خوشحالم این جلسه با چند سال تاخیر ایجاد و برپا شده تا چالش‌ها بین سرمایه‌گذاران و تجار حل شود یقینا با برپایی این جلسات مسائل و مشکلات سرمایه‌گذاری و چالش‌های موجود برطرف خواهد شد.

او افزود: بدون شک دولت ایران و دولت امارت اسلامی باور دارند که بین سرمایه‌گذاران دوکشور مشکلات فراتر از قانون وجود ندارد. موانع ریزی وجود دارد که این مشکلات ایجاد شده و اعتقاد داریم کشورهای دوست و همسایه ما باید بتوانند در کشور ما یعنی افغانستان سرمایه‌گذاری داشته باشد.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در هرات تصریح کرد: باید برای حل این مشکلات، مسائل در کمیته‌های تخصصی کالبد شکافی شده و این موانع ریز برداشته شود و اگر این اتفاق رخ دهد صادرات و واردات به آسانی شکل خواهد گرفت.

او افزود: اگر هر وقت پشت تریبون می‌آییم بگوییم همه چیز خوب و گل و بلبل است، مشکلات برطرف نخواهد شد. قبلا ۴۸ مشکل بین دو کشور وجود داشت که حالا ۲۱ مورد آن حل شده و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان باقی مشکلات حل شود.

احمد سعید سادات رایزن بازرگانی افغانستان در ایران هم گفت: چند موضوع وجود دارد یکی از آن موضوعات این است که یک واقعیت وجود دارد اینکه افغانستان ۹۰ درصد کالای مصرفی خود را از طریق واردات دریافت می‌کند که اکثر آن از ایران دریافت می‌شود و این مساله از دیرباز وجود داشت. اما در سال‌های گذشته ۸۵ درصد کالاهای مصرفی که در کشور وارد می‌شود، در همین کشور خودمان تولید می‌شود و توانستیم بازار خوبی ایجاد کرده و صادراتی داشته باشیم. ما می‌توانیم فصل‌های مشترکی با شرکت‌های ایرانی در سرمایه‌گذاری داشته باشیم. به طور مثال ایران تولیدات ماشین صنعتی و تکنولوژی خوبی دارد و می‌شود به صورت مشترک درباره موارد درخواستی هر دو طرف تعاملاتی صورت بگیرد تا فرآیند محصولات تولیدی بین دو بیشتر شود.

او افزود: دومین موضوع در نشستی که در حال برگزاری است مربوط به بحث قراردادهاست و باید در این جلسات تفاهمات و توافقاتی صورت بگیرد تا قراردادهای مثبتی تنظیم شود. ما در موضوعاتی می‌بینیم که تفاهمی میان دو شرکت ایران و افغانستان ایجاد شده اما مشکلاتی ایجاد شده و برای پیگیری آن درخواست قرارداد می‌کردیم اما می‌بینیم قراردادی وجود ندارد. بنابرین خواهش می‌کنم اگر به توافق می‌رسید، حتما قرارداد را تنظیم کنید و مهر اتاق بازرگانی دو کشور را داشته باشد تا اگر مشکلاتی وجود داشت و قابل پیگیری بود، بتوانیم این موارد را برطرف کنیم.