تصفیه‌خانه دوم شرکت کاغذسازی راشا کاسپین زنجان راه‌اندازی شد

مدیرعامل شرکت کاغذسازی راشا کاسپین زنجان گفت: تصفیه خانه شماره ۲ این شرکت صنعتی به منظور استانداردسازی پساب خروجی راه اندازی شد.

 

 

 

حسین پایداری، روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: برای به حداقل رساندن مخاطرات زیست محیطی شرکت کاغذ سازی راشا کاسپین که در صنعت بازیافت انواع کاغذ و کارتن فعال است با انجام ۲ سال عملیات فشرده با استفاده از تلفیق دانش فنی داخلی و کارشناسان خارجی، سیستم تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شرکت، مهر ماه امسال به بهره برداری رسید.
وی با بیان اینکه پساب ورودی این سیستم جدید و پساب خام خروجی از خط تولید فعلی کاغذ به منظور کمک به سیستم تصفیه خانه قبلی راه اندازی شده است، اظهار داشت: خروجی پساب تصفیه شده مطابق با استانداردهای مورد نظر محیط زیست و به ظرفیت سه هزارو ۵۰۰ مترمکعب در شبانه روز است.
پایداری افزود: طراحی و ساخت این سیستم جدید با هدف تسهیم دبی حجمی و یا بارآلودگی پساب خروجی از ماشین کاغذ به منظور کاهش فشار بر روی تصفیه خانه شماره یک و همچنین فراهم آوردن شرایط و امکان تصفیه ای بیشتر و مناسب تر آن است بطوریکه پارامترهای کیفی پساب خروجی با استانداردها منطبق شود.
وی با بیان اینکه این مجموعه به لحاظ سیستم تکنولوژی به کار رفته در بخش های هوازی و بی هوازی در نوع خود در کشور بی‌نظیر است، تصریح کرد: خروجی این سیستم، پساب قابل انتقال به آب های سطحی و استفاده برای کشاورزی، درختکاری و سایر صنایع است.
پایداری ادامه داد: این تصفیه خانه جدید با استفاده از تجربه موجود در کشورهای خارجی صاحب نظر در این صنعت توسط یک کنسرسیوم مرکب از سه شرکت طراحی، سازنده تجهیزات و دانشگاهی به منظور تصفیه چنین پسابی طراحی شده است.
وی با اشاره به اینکه کلیه سیستم های رایج در تصفیه خانه پساب نظیر  تصفیه مکانیکی، فیزیکی، شیمیایی و هوازی و بی هوازی در آن پیش بینی شده است، اظهار داشت: در بخش تصفیه هوازی و بی هوازی نسبت به تجهیزات سیستم قبلی به لحاظ سطح تکنولوزی به‌روز رسانی صورت گرفته و کارآیی این ۲ بخش ارتقا پیدا کرده است.
مدیرعامل شرکت کاغذسازی راشا کاسپین زنجان گفت: از مزیت های مهم این سیستم امکان استفاده از یک سیستم کنترل ابزار دقیق جامع DCS  از مزیت های مهم این سیستم است که به صورت آنلاین بوده و از طرفی نیز امکان شستشو و استفاده مجدد از گاز متان حاصله در آن پیش بینی شده است.
پایداری به ایجاد اشتغال در شرکت کاغذ سازی راشا کاسپین زنجان اشاره کرد و افزود: در صورت تحقق کامل طرح های توسعه ای این شرکت صنعتی، اشتغالزایی تا ۲ هزار نفر تا ۲ سال آینده قابل پیش بینی است.
به گزارش ایرنا، شرکت کاعذسازی راشا کاسپین در شهرک صنعتی شماره یک زنجان واقع است و جزو واحدهای بزرگ صنعت بازیافت و تولید انواع ورق های کارتن بسته بندی در کشور محسوب می شود.