تشدید نظارت بر بازار کاغذ/ کشف ۳۵۰۰ تن کاغذ دپوشده در یک انبار

رئیس کل دادگستری هرمزگان از کشف بیش از ۳ هزار و 500 تن کاغذ دپوشده در یکی از انبارهای بندرعباس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، مجتبی قهرمانی، رئیس کل دادگستری استان هرمزگان اظهار داشت: به منظور عمل به تأکیدات ریاست قوه قضاییه مبنی بر لزوم ایفای نقش فعال دستگاه قضایی در مسائل مرتبط با حوزه تنظیم بازار، ضمن بازدید از انبارهای سطح شهر بندرعباس و خارج از محدوده بنادر و گمرکات با محوریت تشدید نظارت ها بر بازار کاغذ، دستورات ویژه‌ای صادر شد تا پس از بررسی دقیق موجودی انبارهای مذکور، اقدامات لازم جهت تعیین تکلیف فوری کاغذهای دپو شده صورت پذیرد.

قهرمانی تصریح کرد: تیم‌هایی متشکل از سازمان بازرسی، پلیس امنیت اقتصادی، تعزیرات حکومتی، صمت و نمایندگان دادستان، مأموریت بازرسی از انبارهای بندرعباس را بر عهده گرفته اند که در نتیجه آن، تنها در یک انبار حدود ۳ هزار و ۵۰۰ تن انواع کاغذ رؤیت و شناسایی شده است.

وی در ادامه افزود: با ورود دستگاه قضایی به موضوع نظارت بر بازار کاغذ و در نتیجه دستورات صادر شده در این خصوص، حجم خروجی محموله‌های کاغذ از مبدأ استان هرمزگان به صورت بی سابقه ای افزایش یافته و از ابتدای امسال تاکنون، خروجی کاغذ از مبدا بندرعباس حدود ۹۰ هزار تن بوده است که بر این اساس آمار ۶ ماهه نخست امسال با کل خروجی پارسال برابری می کند.

قهرمانی خاطرنشان کرد: در حدود ۵۶ هزار تن کاغذ در بنادر استان موجود است که ۲۵ هزار تن آن در حال طی تشریفات گمرکی می باشد و جهت ترخیص فوری این محموله های بزرگ و بارگیری و ارسال آن ها به اقصی نقاط کشور دستورات ویژه ای صادر شده که دستگاه‌های متولی، مکلف هستند فوراً در این خصوص اقدام کنند.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با اشاره به تشکیل ۱۱ پرونده با موضوع احتکار و قاچاق کاغذ در سازمان تعزیرات حکومتی این استان، اذعان داشت: پس از صدور حکم نهایی در خصوص پنج پرونده، محتکرین و قاچاقچیان به پرداخت بیش از ۳۶۲ میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شده اند.

مجتبی قهرمانی یادآور شد: بررسی‌ها حاکی از آن است که خلأ موجود به علت فقدان ارتباط میان سامانه‌های بنادر و دریانوردی، گمرکات و وزارت صمت، علیرغم صراحت قانون در این خصوص، همچنان به عنوان مهمترین چالش و مانع اساسی در برخورد با احتکار و قاچاق کالا محسوب می شود که نیازمند چاره اندیشی مسئولان ذی ربط برای حل این مشکل می باشد.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در ادامه بیان داشت: با توجه به اینکه در آستانه بازگشایی مدارس و دانشگاه ها قرار گرفته ایم و با نیاز شدید اصناف و تولید کنندگان لوازم التحریر به انواع کاغذ روبرو هستیم، توصیه می‌شود؛ فعالین حوزه کاغذ هر چه سریعتر نسبت به ترخیص محموله‌های خود از انبارهای بنادر و گمرکات و عرضه آن به بازار اقدام کنند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با هشدار به متخلفین تأکید کرد: سازمان بازرسی، دادستانی، تعزیرات حکومتی و پلیس و نهادهای متولی، موجودی محموله های ارسالی از مبدأ هرمزگان را توسط سلسله مراتب خود به نهادهای متناظر در سایر استانها اعلام خواهند کرد تا از این طریق به منظور جلوگیری از احتکار کاغذ در دیگر مناطق کشور تدابیر لازم اتخاذ شود.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در پایان با بیان اینکه موضوع نظارت بر بازار کاغذ به شدت پیگیری می شود، گفت: دستگاه قضایی استان هرمزگان با محوریت شورای پیشگیری از وقوع جرم به منظور صیانت از حقوق عامه و با هدف جلوگیری از احتکار اقلام و مایحتاج ضروری مردم، نظارت و کنترل صنوف و انبارها را با جدیت در دستور کار خود قرار داده است و با متخلفان این حوزه قاطعانه و بدون اغماض برخورد خواهد شد.