تسهیلات ۲ هزار میلیاردی بانک ملی برای کاغذ مازندران/ کل کاغذ مورد نیاز آموزش و پرورش در مازندران تولید می‌شود

امید نیک‌نژاد، مدیرعامل کارخانه چوب و کاغذ مازندران، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ با اشاره به جلسه روز گذشته کارگروه کاغذ و مصوباتی که برای تولید در این کارخانه داشته است،‌ گفت:‌ دیروز جلسه کارگروه کاغذ کشور مباحث مختلفی داشت. ما در ابتدا گزارشی از روند تولید سال گذشته کارخانه مازندران ارائه کردیم،‌ سال گذشته  42 هزار تن کاغذ چاپ و تحریر در کشور تولید شده بود که همه آن سهم تولید مازندران بود.

وی ادامه داد:‌ در جلسه روز گذشته،‌ خوشبختانه مصوب شد که خمیر الیاف بلند صنعت کاغذسازی که در روزهای اخیر در گروه دو کالایی قرار گرفته بود،‌ به گروه یک منتقل شود. تمام تلاش دولت این است که کاغذ در کارخانجات تولیدی با حداقل قیمت تولید شود، معاون اول رئیس جمهور نیز تاکید ویژه داشت  که کاغذ با حداقل قیمت به دست ناشران برسد، در این زمینه وزیر ارشاد و وزیر صمت موظف شدند و ما نیز متعهد شدیم که ظرفیت تولید در سال 1402 را به 50 هزار تن  برسانیم.

نیک‌نژاد با اشاره به بحث تأمین کاغذ مورد نیاز آموش و پرورش گفت:‌ وزارت آموزش و پرورش 39 هزار تن کاغذ مورد نیاز خود را به مناقصه گذاشته است،‌ در جلسه مصوب شد که به صورت ترک تشریفات،‌ کارخانه کاغذ مازندران این 39 هزار تن را تولید کند.

وی ادامه داد: بانک ملی به عنوان سرمایه‌گذار کارخانه متعهد شد با نظر مدیرعامل این بانک،‌ تسهیلات 2 هزار میلیارد ریالی( 200 میلیارد تومانی) به عنوان سرمایه در گردش در اختیار کارخانه قرار دهد‌، با این نگاه که کارخانه تولید کاغذ چاپ و تحریر را اولویت اصلی خود در نظر بگیرد. با این اتفاق می‌توان بخشی از دغدغه‌های کارخانه مبنی بر  بحث سودآور بودن را برطرف کرد.

به گفته نیک‌نژاد؛ مدیرعامل بانک ملی وعده داد تا بحث مشکل انرژی کارخانه در فصول گرم سال هم با سرمایه‌گذاری بانک ملی و افزایش سرمایه چوب و کاغذ مازندران برطرف شود.

وی در پایان درباره افزایش ظرفیت تولید نیز گفت: ما برای سال جاری همان طور که عرض کردیم 50 هزار تن در برنامه قرار دادیم،‌ امسال شاید بتوانیم 4 تا  5هزار تن بیشتر این رقم را افزایش دهیم،‌ اما بیشتر از آن برای سال 1403 محقق می‌شود،‌ با نوسازی ماشین آلات و افزایش سرمایه می‌توان به افزایش ظرفیت تولید فکر کرد. خوشبختانه دولت سیزدهم اهتمامش به راه اندازی کارخانجات داخلی است، هم وزیر ارشاد دغدغه فراوان برای تامین کاغذ مورد نیاز مطبوعات و ناشران دارد و هم معاون اول  دستور داد کاغذ در گروه کلایی یک قرار گیرد و واردکنندگان برای تامین بخشی از نیاز کشور بتوانند با طی کردن فرآیند مورد نظر وزارت صمت کاغذ را وارد کنند.