تردد موتورسیکلتها و بازی با جان آدمها

براساس گزارش‌های منتشره از سوی بانک جهانی میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها تا حدود ۱۸ برابر خودروها است و این به معنای آن است که تردد هر موتورسیکلت جان ساکنان شهرها را ذره ذره می ستاند.

به گزارش زیست آنلاین، موتورسیکلت‌های بنزینی با سهم ۱۰.۱ درصدی در تولید ذرات معلق و ۲۱.۳ درصدی در انتشار آلایندگی‌های گازی نقش مهمی در آلودگی هوا دارند که جایگزین کردن آنها با نوع برقی، تاثیر زیادی در برقراری هوای پاک خواهد داشت.

براساس گزارش‌های منتشره از سوی بانک جهانی میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها تا حدود ۱۸ برابر خودروها است و این به معنای آن است که تردد هر موتورسیکلت جان ساکنان شهرها را ذره ذره می ستاند.

گسترده شدن چتر آلودگی هوا در کلان شهرها به خصوص تهران در ماه های اخیر و تعطیلی بیش از انتظار مدارس، مسوولان را به تکاپو واداشت تا هر کدام نقش و سهم خود در کاهش میزان آلایندگی ها را با وجود معطل ماندن اجرای قانون هوای پاک ایفا کنند.

بر همین اساس و در نخستین گام وزارت نیرو عزم خود را جرم کرد تا سهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد.

هشتم دی ماه امسال «رضا اردکانیان» وزیر نیرو از آغاز برنامه ای برای برقی کردن موتور سیکلت‌ها در کلان شهرها خبر داد و گفت: این یک برنامه موجه فنی – اقتصادی است که در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شدن آن به کاهش آلودگی هوا کمک می کند.

وی در نشست با «محمد خدادی» معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیران اقتصادی رسانه ها اظهار داشت: یک موتور سیکلت تا ۱۸ برابر نسبت به سایر وسایل نقلیه آلودگی ایجاد می کند، با توجه به این مساله، برقی کردن موتورسیکلت‌ها تاثیر قابل توجهی در کاهش آلودگی هوای کلان شهرها خواهد داشت.

به گفته اردکانیان، برقی کردن هر موتور سیکلت سالانه پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد داشت.

این آغاز راهی بود که وزارت نیرو برای ایفای نقش در کاهش آلایندگی هوای کلان شهرها برعهده گرفت و برای اجرایی شدن آن شرکت توانیر با انتخاب «غلامعلی رخشانی‌مهر» به عنوان مسئول طرح تامین زیرساخت و توسعه حمل و نقل برقی، به صورت جدی برنامه توسعه موتورسیکلت های برقی را کلید زد.

۳۰ دی ماه امسال مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توانیر گفت: طرح برقی کردن وسایل حمل و نقل عمومی آغاز شده و در گام نخست ۱۰ میلیون موتورسیکلت فعال، برقی می‌شوند.

«محمد حسن متولی زاده» در مراسم امضای تفاهم نامه استفاده از مولدهای مقیاس کوچک نظامی و انتظامی در پیک تابستان با حضور رییس سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور افزود: اجرای این طرح کاهش هزینه سوخت سالانه برای هر موتورسیکلت از ۶ میلیون تومان به ۶۰۰ هزار تومان را به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت سهامی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: امید است با برنامه‌ریزی پیش‌بینی شده برای استفاده از موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورسیکلت‌های بنزینی که یکی از منابع آلودگی هوا هستند بتوان در کاهش آلودگی هوا گام موثری برداشته شود.

وی افزود: در طول یک‌سال حدود شصت میلیون ریال فقط صرف هزینه بنزین هر موتور می‌شود اما در طرح جایگزینی، هزینه برق مصرفی در مدت یک سال، ۶ میلیون ریال خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سهامی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران ادامه داد: با حذف ۳۰۰ هزار دستگاه موتور سیکلت در تهران حدود یک و نیم میلیون تُن آلاینده کاهش خواهد یافت.

برخی منابع گزارش داده اند سالانه حداقل ۲۹ هزار نفر در هفت کلانشهر ایران به دلیل آلودگی هوا فوت می کنند.

هیجدهم دی ماه معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه باید جلوی تردد خودروهای فرسوده به خصوص موتورسیکلت ها در شهرها به خصوص کلانشهرها گرفته شود، گفت: کیفیت سوخت هم باید ارتقا یابد.

به گزارش ایرنا، «رضا ملک زاده» با اشاره به اینکه آلودگی موتورسیکلت در برخی موارد از خودروها بیشتر است، گفت: باید موتورسیکلت های فرسوده و دودزا را از چرخه تردد عمومی شهر خارج کرده و از موتورسیکلت برقی و در صورت امکان از دوچرخه، استفاده بیشتری شود.

به نظر استفاده از موتورسیکلت های برقی نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت که هم باید از سوی مردم و هم مسوولان جدی تر گرفته شود.