تأثیر روند عرضه و تقاضا بر قیمت‌ها

عضو هیات مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: روند عرضه و تقاضا، یکی از علت‌هایی است که بر کاهش یا افزایش قیمت‌ها تأثیرگذار است.

به گزارش بازار، علیرضا جوادی عضو هیئت مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به کاهش قیمت برخی از کالاهای اساسی گفت: شکر و روغن ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش قیمت داشته‌ و پایین‌تر از قیمت مصوب به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه قیمت برنج در هر منطقه متفاوت است، افزود: در ماه‌های اخیر قیمت برنج ایرانی درجه یک ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داشته است همچنین قیمت تخم‌مرغ از هفته قبل تا کنون هر کیلو حدود ۱۰ درصد اُفت قیمت داشته و از  ۴۱ هزار تومان به ۳۹ هزار تومان رسیده است.

جوادی بیان کرد: تعطیلات و روند عرضه و تقاضا، ازجمله علت‌هایی است که بر کاهش یا افزایش قیمت‌ها تأثیرگذار است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه معتقدم تعادل بازار در دست تقاضاست، گفت: اگر مردم در خرید برخی اجناس به عنوان مثال وقتی متوجه شدند بازار ملتهب و کالایی از حالت روال عمومی خارج شده، خویشتنداری کنند قیمت‌ها به تعادل می‌رسد.

وی تصریح کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم کم‌فروشی می‌کنند و هم قیمت را خودسرانه بالا می‌برند. به عنوان مثال لپه تبریز درجه یک در بنکداری‌ها بین ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان و در خرده‌فروشی بین ۴۲ تا ۴۸ هزار تومان به فروش می‌رسد، ولی همان لپه در فروشگاه‌ها در بسته‌بندی ۹۰۰ گرمی بالای ۶۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

جوادی بیان کرد: یکی از علل گرانی‌ها فروشگاه‌های زنجیره هستند وقتی دولت تمام اجناس و مایحتاج مردم را در اختیار فروشگاه‌ها می‌گذارد، نمی‌تواند نظارت کند و اجناس در فروشگاه‌ها با رقم بالایی قیمت‌گذاری می‌شود. به اعتقاد بنده اگر تعداد بنکداران در سطح شهر زیاد شود، قیمت‌ها اُفت خواهد کرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه بنکداران مواد غذایی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا قیمت مابقی کالاهای اساسی هم کاهش می‌یابد؟، گفت: کاهش قیمت دیگر کالاهای اساسی به سیاست دولت بستگی دارد، اگر دولت بتواند مواد اولیه برخی از کالاها مانند شوینده‌ها را راحت‌تر وارد کند یا به آنها یارانه دهد، می‌توان شاهد نزول قیمت کالاهای اساسی دیگر هم بود.